راهنمای تمدید پروانه وکالت

مقدمه 

وکلا می‌بایست بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص و اتمام اعتبار پروانه وکالت، مبادرت به تمدید اعتبار پروانه خود نمایند، که این تمدید برای وکلا یکساله و یا دو ساله است.  

نحوه تمدید اعتبار پروانه

پرداخت در سامانه عدل ایران

1) وکلا می‌بایست به منظور تمدید پروانه، قبل از اتمام اعتبار خود، ابتدا هزینه تمبر مالیاتی را پرداخت نمایند. بدین منظور از دو طریق می‌توانند نسبت به پرداخت هزینه تمبر مالیاتی مبادرت ورزند:

  1. مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک
  2. پرداخت آنلاین از طریق سامانه عدل ایران به آدرس «www.lawyer.adliran.ir»

  سامانه خودکاربری عدل ایران   پس از ورود به حساب خودکاربری در سامانه عدل ایران، از قسمت منو، بر روی گزینه «تمدید پروانه وکیل» کلیک می نمایید. منو سامانه خودکاربری منو سامانه خودکاربری   در ادامه مدت زمان مورد نظر جهت تمدید پروانه را بر اساس تعداد سال و یا بر اساس تاریخ، مشخص می نمایید. پس از آن در انتهای صفحه بر روی درگاه پرداخت مورد نظر کلیک نموده تا پرداخت هزینه صورت گیرد. فرم انتخاب مدت زمان تمدید و پرداخت   پس از پرداخت هزینه، بر روی گزینه «هزینه تمدید را پرداخت کرده ام» را انتخاب می نمایید تا قلم اطلاعاتی «پرداخت هزینه تمدید تا» بروز شود. نهایی نمودن پرداخت   پس از تمدید پروانه در سامانه عدل ایران، در ادامه فرایند تمدید پروانه در پرتال مرکز می‌بایست دنبال شود.  

ورود به پرتال

2) پس از پرداخت هزینه تمبر مالیاتی، در ادامه وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک می‌نمایید.   صفحه ورود   3) پس از ورود به صفحه ورود، از قسمت ورود اعضا وارد صفحه مربوطه می‌شوید.   ورود اعضا   4) پس از ورود نام کاربری و رمز عبور وارد محیط کاربری می‌شوید.   صفحه ورود به پرتال  

ورود به فرم درخواست تمدید

5) پس از ورود به محیط کارتابل، با کلیک بر روی سربرگ «تمدید پروانه» وارد فرم «درخواست تمدید پروانه» می‌شوید.   محیط کاربری پرتال مرکز  

ثبت درخواست

6) همانطور که در فرم تمدید وکلا ملاحظه می‌شود، در قسمت جزئیات درخواست، یکسری اقلام اطلاعاتی از جمله تاریخ و ساعت ثبت درخواست، مشخصات وکیل و تاریخ اعتبار فعلی نشان داده شده است. در ادامه دو قلم اطلاعاتی «کد رهگیری پرونده مالیاتی» و «کد پستی پرونده مالیاتی» می‌بایست توسط متقاضی ثبت گردد و در انتهای فرم در صورت نیاز، متقاضی می‌تواند مواردی را در قسمت توضیحات ثبت نموده و درخواست خود را ثبت نماید.

نکته: اطلاعات خواسته شده در پرونده مالیاتی اعضا در سامانه my.tax.gov.ir و یا اسناد مالیاتی نزد اعضا قابل استحصال است.

نکته: کد رهگیری پرونده مالیاتی و یا کد رهگیری پیش ثبت نام مطابق تصویر ذیل، از پروفایل اعضا در سامانه my.tax.gov.ir قابل استحصال می باشد.

 

استعلام الکترونیک مفاصا حساب مالیاتی

با توجه به الکترونیکی شدن استعلام برخط گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، پس از ثبت و دخیره درخواست تمدید از سوی کاربر، استعلام برخط صورت گرفته و نتیجه آن در قالب موارد ذیل به متقاضی نمایش داده می‌شود:

1) در زمانی که «کد رهگیری پرونده مالیاتی» و یا «کد پستی پرونده مالیاتی» اشتباه درج شده باشد، نتیجه استعلام به صورت پیغام ذیل نمایش داده می شود:

متقاضی گرامی: کد رهگیری پرونده مالیاتی و یا کدپستی پرونده مالیاتی را اشتباه وارد کردید لطفا دقت نمایید تا در استعلام بعدی دچار مشکل نشوید. لازم به ذکر است این 2 کد باید 10 رقمی باشند و می توان آن ها را از سایت my.tax.gov.ir و یا مراجعه با اداره مالیات دریافت نمایید.

در این حالت، متقاضی می بایست نسبت به بروزرسانی اقلام اطلاعاتی «کد رهگیری پرونده مالیاتی» و «کد پستی پرونده مالیاتی» اقدام نموده و در ادامه بر روی گزینه «بروزرسانی» کلیک نماید. در نهایت به منظور استعلام الکترونیک بر روی گزینه «ارسال» کلیک نماید.    

 

2) در زمانی در پرونده مالیاتی شما کد آیسیک (ISIC) اشتباه و فعالیت غیرمرتبط با فعالیت های خدمات حقوقی/ دفتر وکالت به ثبت رسیده باشد، پیغام ذیل نمایش داده می شود.

کاربر گرامی، نتیجه استعلام شما از اداره مالیات (شماره آیسیک وارد شده اشتباه است) می باشد و بدین معنا است که پرونده مالیاتی شما در سایت https://my.tax.gov.ir با فعالیت غیرمرتبط با «فعالیت های خدمات حقوقی» و کد ISIC غیرمرتبط ثبت شده است. لطفا به پرونده خود در سایت https://my.tax.gov.ir مراجعه نمایید و ویرایش اطلاعات نمایید، یا در صورت راهنمایی با پشتیبانی سایت مذکور ارتباط برقرار نمایید.

در این حالت می بایست به پرونده مالیاتی خود در سامانه my.tax.gov.ir مراجعه نموده و مطابق مراحل ذیل، اقدام به ویرایش اطلاعات پرونده مالیاتی خود نمایید:

ابتدا به منظور ورود به پرونده مالیاتی، بر روی منو فهرست پرونده‌های مالیاتی کلیک نمایید.

 

در ادامه وارد بخش پرونده های عملکرد و ارزش افزوده می شوید.

 

پس از ورود به بخش پرونده، بر روی گزینه جزئیات پرونده کلیک نمایید تا وارد پرونده مالیاتی مربوط به مرکز شوید.

 

در بخش کدهای فعالیت ها، مشخص می شود که کد آیسیک (ISIC) و عنوان فعالیت به درستی ثبت نشده است. 

 

بر روی گزینه «بروزرسانی و تکمیل ثبت نام» کلیک نمایید تا وارد صفحه مربوطه شویم.

 

بر روی گزینه ویرایش اطلاعات ثبت نام کلیک نمایید.

 

در ادامه بر روی سربرگ فعالیت ها/ دسته بندی کلیک نمایید تا فعالیت تعریف شده در پرونده مالیاتی نمایش داده شود.

 

در قسمت لیست فعالیت ها بر اساس استاندارد آیسیک قابل مشاهده خواهد بود. در صورتی که در بخش توضیحات کد، فعالیتی به جز «فعالیت خدمات حقوقی / دفتر وکالت» ثبت شده باشد، با فعالیت وکیل در مرکز متفاوت بوده و می بایست آن را اصلاح نمایند.

 

در گام بعدی یک تایید از باب تعییر اطلاعات از شما گرفته می شود که می بایست بر روی «درخواست تغییر اطلاعات» کلیک نمایید.

 

بر روی گزینه ارسال درخواست کلیک نمایید تا قفل ویرایش اطلاعات باز شود.

 

در بخش جست و جو در عناوین کدها، می بایست کد آیسیک (ISIC) K7411010 را ثبت و سپس بر روی گزینه جست و جو کلیک نمایید.

 

پس از جست و جو، فعالیت مرتبط با کد آیسیک وارد شده نمایش داده می شود و می بایست جهت انتخاب رکورد، بر روی آن کلیک نمایید.

 

پس از ثبت کد و بروزرسانی، فعالیت به شاخه «دفتر وکالت» بروزرسانی می شود.

 

پس از ثبت و دخیره تغییرات، از بخش فعالیت‌ها و دسته بندی، تغییرات انجام شده قابل ملاحظه می‌باشد.

 

به منظور نهایی سازی تغییرات در پرونده، در بخش ویرایش اطلاعات پرونده، می بایست گزینه تایید نهایی را ثبت فرمایید.

پس از ویرایش کد آسیک و فعالیت و رفع نواقص در سامانه امور مالیاتی، وارد پرتال اعضا و درخواست تمدید خود در کارتابل شوید و درخواست را بروزرسانی و سپس ارسال نمایید تا مجدد استعلام برخط صورت گیرد.

 

3) در زمانی پرونده مالیاتی عضو محترم دارای بدهی و یا نقص پرونده باشد، نتیجه استعلام به صورت پیغام ذیل نمایش داده می‌شود:

متقاضی گرامی: با توجه به بدهی در پرونده مالیاتی و یا نقص موجود در پرونده، لطفا ابتدا به اداره مالیاتی مراجعه کرده و مشکل خورد را در آنجا پیگیری و رفع رجوع کرده و سپس نسبت به ارسال مجدد فرآیند اقدام کرده تا در استعلام دوباره ما با سازمان مالیاتی مشکل شما برطرف شده باشد.

در این حالت متقاضی با مراجعه به اداره مالیات حوزه خود، موارد بدهی و ‌یا نقص پرونده خود را پیگیری می‌نماید. شایان توجه است که در سامانه امور مالیاتی افراد امکان مشاهده نواقص وجود دارد.

 

پس از تکمیل نواقص و به منظور نهایی سازی تغییرات در پرونده، در بخش ویرایش اطلاعات پرونده، می‌بایست گزینه تایید نهایی را ثبت فرمایید.

پس از انجام امور و اطمینان از عدم وجود بدهی و یا مشکل در پرونده مالیاتی، مجدد به کارتابل خود مراجعه می نماید و با کلیک بر روی درخواست تمدید خود، در ادامه بر روی گزینه «بروزرسانی» کلیک نموده و پس از آن به منظور استعلام الکترونیک گزینه «ارسال» را ثبت می‌نماید.    

 

4) در زمانی متقاضی فاقد بدهی باشد، نتیجه آن به صورت مورد تایید است نمایش داده شده و درخواست به صورت خودکار به مرحله بعد ارسال می گردد.

 

نکته: شایان توجه است که گواهی ماده 186 پس از انجام تکالیف مالیاتی صادر می شود و لزوم اخذ مفاصاحساب جهت انجام اموری غیر از فرایند تمدید پروانه وکالت، که اعضا در سایر فعالیت‌هایشان انجام می داده اند، به قوت خود باقیست.

 

بررسی درخواست توسط دادسرا و یا کمیسیون معاضدت استان

7) پس از بارگذاری مستندات مربوطه در فرم و ثبت درخواست، درخواست با توجه به شرایط متقاضی جهت بررسی به واحد دادسرا و یا کمیسیون معاضدت استان ارسال می‌گردد.  

در صورت ارجاع به کارتابل رئیس محترم کمیسیون معاضدت استان، پس از بررسی وضعیت انجام تکالیف معاضدتی، نسبت به تایید درخواست و ثبت «تکالیف را انجام داده است» و یا «ارسال جهت اخذ تعهد» مبادرت می ورزد.

 

در صورتی که عضو محترم تکالیف معاضدتی خود را انجام نداده باشد، حسب صلاحدید کمیسیون معاضدت استان نسبت به برنامه ریزی انجام تکالیف اقدام می شود و در ادامه درخواست جهت اخذ تعهد به کارتابل متقاضی ارسال می شود. 

متقاضی می بایست نسبت به ثبت تیک تعهد اقدام نموده و با ثبت گزینه «ارسال» درخواست را بروزرسانی نماید.

پس از بروزرسانی کارتابل، درخواست به مرحله پرداخت رفته و اعضا می توانند نسبت به پرداخت حق عضویت اقدام نمایند.

 

پرداخت هزینه تمدید

8) در ادامه به منظور پرداخت هزینه تمدید، بر روی گزینه «استعلام تاریخ عدل ایران» کلیک نموده تا تاریخ اعتبار عدل ایران فراخوانی و به‌روز شود. در ادامه پس از انتخاب مدت زمان تمدید، بر روی گزینه «پرداخت» کلیک نموده و وارد درگاه پرداخت می شوند. 

 

 

پس از پرداخت هزینه تمدید، در نهایت بر روی گزینه «انجام شد» کلیک نموده تا درخواست به کارتابل رئیس محترم هیئت مدیره استان ارسال گردد.  

 

9) در انتهای فرایند، با انجام هماهنگی لازم با هیئت مدیره استان، به منظور امضا و مهر دفترچه، به دفتر هیئت مدیره مراجعه و تاییدات نهایی را اخذ می نمایید. پس از ثبت تایید و درج تاریخ امضا و مهر دفترچه، تاریخ اعتبار جدید در سامانه عدل ایران قوه قضاییه، به‌روزرسانی می گردد.

به اشتراک گذاری مطلب:

این مطلب برای شما مفید بود؟

7

آخرین ویرایش: 29 شهریور 1402

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

با استفاده از فرم درخواست پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

جستجو