مقدمه
مطابق دستورالعمل نحوه مرخصی و تودیع پروانه کارشناسی، کارشناسان رسمی محترم میتوانند با توجه به نیاز خود، در یک بازه زمانی دوساله به دلیل مسافرت، درمان و یا اشتغال به کار تمام وقت، اقدام به تودیع پروانه و دفترچه کارشناسی خود نمایند. مطابق ماده «4» دستورالعمل نحوه تودیع پروانه کارشناسی در مرکز، در موارد ذیل تودیع امکانپذیر نیست:
الف) محکومیت قطعی به مجازات انتظامی و عدم اجرای کامل حکم
ب) عدم اعتبار پروانه کارشناسی در هنگام تودیع
فرایند تودیع پروانه کارشناسی
ورود به پرتال
جهت ثبت درخواست تودیع، ابتدا لازم است کارشناسان محترم وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.
در صفحه ظاهر شده، مطابق شکل زیر لازم است کارشناسان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال سازی و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.
در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است مطابق بخش 1 از شکل زیر و از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، فعال سازی حساب صورت گیرد.
ثبت درخواست تودیع
کارشناسان رسمی متقاضی تودیع، پس از ورود به محیط کارتابل خود در پرتال مرکز، از قسمت سربرگ «کارشناسان رسمی» بر روی گزینه «درخواست تودیع» کلیک نموده و وارد صفحه درخواست تودیع میشوند.
در صفحه درخواست تودیع، کارشناسان رسمی می توانند اطلاعات درخواست خود را از قبیل مدت زمان تودیع و علت درخواست، مطابق شکل زیر ثبت نمایند و در صورت لزوم مستندات مربوطه را بارگذاری کنند. پس از ثبت درخواست، جهت اعمال تغییرات بر دکمه «ذخیره» کلیک می شود.
بررسی درخواست توسط هیئت مدیره استان
پس از ثبت درخواست، روسای محترم هیئت مدیره های استانی نسبت به بررسی و تایید و رد درخواستهای تودیع، مطابق راهنمای بررسی درخواست تودیع کارشناسی رسمی اقدام مینمایند. در صورت تایید درخواست، وضعیت کارشناس در CMS بهروز رسانی و به وضعیت «تودیع» تغییر نموده و امکان دریافت نامه مالیات برای کارشناسان فراهم میشود.
دریافت نامه مالیات
پس از تایید درخواست، کارشناس رسمی محترم، می تواند به منظور دریافت نامه مالیات، به کارتابل خود و در قسمت درخواستهای تودیع ثبت شده مراجعه نماید و نسبت به دریافت مستند PDF نامه مالیات خود اقدام نماید.
پس از کلیک بر روی رکورد درخواست، از قسمت انتهای فرم، بر روی گزینه «نامه مالیات» کلیک شود.