مقدمه

کارشناسان رسمی پس از طی دوره کارآموزی و تحلیف و صدور پروانه، با توجه به کیفیت تکالیف کارآموزی و صلاحدید کمیته تخصصی رشته خود، صلاحیت پایه دریافت می‌نمایند. در ادامه،طبق ماده 13 دستورالعمل «گروه‌ها و کمیته‌های کارشناسی رسمی و ارتقای صلاحیت کارشناسان رسمی عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» مصوب 14/04/1400 رئیس مرکز، ارتقای صلاحیت کارشناسی به صورت سالانه و صرفاً برای یک مورد و در صورت وجود شرایط مذکور در این ماده انجام خواهد شد. کارشناسان رسمی محترم با گذشت یک سال از تاریخ اعطای صلاحیت می‌توانند درخواست ارتقاء صلاحیت علمی خود را ثبت می‌نماید.

 

مراحل فرایند ارتقاء صلاحیت الکترونیک

 

شرح فرایند ارتقاء صلاحیت علمی

ورود به پرتال

جهت ثبت درخواست ارتقاء، ابتدا لازم است کارشناسان محترم وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.

ورود به پرتال

 

در صفحه ظاهر شده، مطابق شکل زیر لازم است کارشناسان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال سازی و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.

ورود اعضا

 

در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است مطابق بخش 1 از شکل زیر و از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، فعال سازی حساب صورت گیرد.

 

فعال سازی و ورود

 

ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت علمی

کارشناسان رسمی محترم متقاضی ارتقاء صلاحیت، پس از ورود به محیط کارتابل خود در پرتال مرکز، از قسمت سربرگ «کارشناسان رسمی» بر روی گزینه «ارتقاء صلاحیت علمی» کلیک نموده و وارد صفحه درخواست های ارتقاء صلاحیت ثبت شده می‌شوند.

محیط کارتابل - درخواست ارتقا صلاحیت

 

در ادامه به منظور ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت، بر روی گزینه «ثبت درخواست جدید» کلید نموده و وارد فرم ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت می‌شوند.

فهرست درخواست های ارتقاء

 

پس از ورود به فرم، اطلاعات فردی و اطلاعات پروانه در قسمت «جزئیات درخواست» و اطلاعات صلاحیت‎‌‌های اخذ شده متقاضی در قسمت «صلاحیت‌های فعلی» به صورت سیستمی در درخواست نمایش داده می‌شود.

متقاضی می‌بایست اطلاعات و مدارک مثبته علمی و تجربی در مورد دوره‌ها و تخصص‌هاي گذرانده شده که مرتبط با صلاحیت درخواستی می‌باشد را در درخواست ثبت نماید. بدین منظور در قسمت «دوره‌ها و تخصص‌های گذرانده شده» و «مقطع و رشته‌های تحصیلی»، کارشناسان محترم می‌‌توانند بر روی گزینه «ثبت و ویرایش» کلیک نموده و در فرم «اطلاعات دیگر» موارد را ثبت و به روزرسانی نمایند.

همچنین کارشناسان مطابق آیین نامه، در هر درخواست تنها می‌توانند یک صلاحیت، با رعایت پیش‌نیاز‌های صلاحیتی مصوب، انتخاب نمایند. در ادامه می‌بایست تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت را ثبت و تصویر دفترچه کارشناسی از تاریخ و عنوان آخرین صلاحیت/ صلاحیت‌ های اخذ شده را بارگذاری نمایند.

 

فرم درخواست ارتقاء صلاحیت

 

در انتهای درخواست تیک تایید متن «متعهد می‌گردم که فاقد محکومیت انتظامی درجه 2 به بالا طی سه سال گذشته هستم و دوره محکومیت گذرانده نشده نیز ندارم» را ثبت می‌نمایند و به آن متعهد می‌شوند.

 

پس از ثبت اولیه درخواست، در ادامه فرم ثبت گزارشات کارشناسی برای مخاطب نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی گزینه «ثبت اطلاعات جدید» وارد فرم ثبت اطلاعات گزارشات کارشناسی و کارورزی می‌شوند.

 

فرم ثبت گزارشات کارشناسی

 

کارشناسان متقاضی ارتقاء صلاحیت، متناسب با عنوان رشته کارشناسی خود می‌بایست حداقل تعداد گزارش کارشناسی با عناوین «مربوط به آخرین صلاحیت» یا «مربوط به صلاحیت پیش نیاز» و یا «کارورزی» را بارگذاری کنند.

 

فرم ثبت گزارشات کارشناسی

حداقل تعداد گزارش لازم جهت بارگذاری مطابق آیین‌نامه، در جدول ذیل به تفکیک رشته کارشناسی نمایش داده شده است.

 

ردیفعنوان رشته کارشناسیتعداد گزارش کارشناسی
1راه و ساختمان10
2امور ثبتی10
3حسابداری و حسابرسی10
4کشاورزی و منابع طبیعی10
5امور وسایط نقلیه موتوری زمینی (تصادفات)10
6تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت10
7برق، ماشین آلات و تأسیسات کارخانجات10
8نفقه10
9امور اقتصادی و بازرگانی5
10امور بانکی5
11بورس و اوراق بهادار5
12تأسیسات ساختمانی5
13حوادث ناشی از کار و بهداشت حرفه‌ای5
14روابط کار و کارگری و بیمه‌های اجتماعی5
15هنر، رسانه و تبلیغات5
16امور آب5
17کامپیوتر و جرایم رایانه‌ای5
18سایر رشته‌ها3

 

 در نهایت با پرداخت هزینه درخواست ارتقاء صلاحیت، درخواست ثبت و به کارتابل کارمند ارتقاء صلاحیت جهت بررسی ارسال می‌شود و وضعیت درخواست به حالت «در حال پیگیری کارشناس» تغییر می‌نماید.

 

وضعیت درخواست ارتقاء صلاحیت

 

مشاهده نحوه بررسی درخواست ارتقاء صلاحیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *