مقدمه
کارشناسان رسمی پس از طی دوره کارآموزی و تحلیف و صدور پروانه، با توجه به کیفیت تکالیف کارآموزی و صلاحدید کمیته تخصصی رشته خود، صلاحیت پایه دریافت مینمایند. در ادامه،طبق ماده 13 دستورالعمل «گروهها و کمیتههای کارشناسی رسمی و ارتقای صلاحیت کارشناسان رسمی عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» مصوب 14/04/1400 رئیس مرکز، ارتقای صلاحیت کارشناسی به صورت سالانه و صرفاً برای یک مورد و در صورت وجود شرایط مذکور در این ماده انجام خواهد شد. کارشناسان رسمی محترم با گذشت یک سال از تاریخ اعطای صلاحیت میتوانند درخواست ارتقاء صلاحیت علمی خود را ثبت مینماید.
مراحل فرایند ارتقاء صلاحیت الکترونیک
- – ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت علمی و بارگذاری مستندات و پرداخت هزینه مربوطه
- – بررسی درخواست توسط کارمند ارتقاء صلاحیت به منظور بررسی شرایط و ضمائم درخواست
- – بررسی گزارشات توسط اعضا کمیته تخصصی به منظور موافقت، عدم موافقت و یا عدم تایید و بازگشت به درخواست کننده
- – انجام مصاحبه و طی دوره کارورزی در صورت صلاحدید کمیته تخصصی و تایید معاونت
- – بررسی و تایید و رد درخواست توسط معاونت کارشناسان رسمی
- – چاپ صلاحیت اخذ شده در دفترچه توسط کارمند صدور دفترچه و ثبت تاریخ اقدام
- – تحویل دفترچه و ثبت تاریخ تحویل توسط رئیس هیئت مدیره استان
شرح فرایند ارتقاء صلاحیت علمی
ورود به پرتال
جهت ثبت درخواست ارتقاء، ابتدا لازم است کارشناسان محترم وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.
در صفحه ظاهر شده، مطابق شکل زیر لازم است کارشناسان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال سازی و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.
در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است مطابق بخش 1 از شکل زیر و از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، فعال سازی حساب صورت گیرد.
ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت علمی
کارشناسان رسمی محترم متقاضی ارتقاء صلاحیت، پس از ورود به محیط کارتابل خود در پرتال مرکز، از قسمت سربرگ «کارشناسان رسمی» بر روی گزینه «ارتقاء صلاحیت علمی» کلیک نموده و وارد صفحه درخواست های ارتقاء صلاحیت ثبت شده میشوند.
در ادامه به منظور ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت، بر روی گزینه «ثبت درخواست جدید» کلید نموده و وارد فرم ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت میشوند.
پس از ورود به فرم، اطلاعات فردی و اطلاعات پروانه در قسمت «جزئیات درخواست» و اطلاعات صلاحیتهای اخذ شده متقاضی در قسمت «صلاحیتهای فعلی» به صورت سیستمی در درخواست نمایش داده میشود.
متقاضی میبایست اطلاعات و مدارک مثبته علمی و تجربی در مورد دورهها و تخصصهاي گذرانده شده که مرتبط با صلاحیت درخواستی میباشد را در درخواست ثبت نماید. بدین منظور در قسمت «دورهها و تخصصهای گذرانده شده» و «مقطع و رشتههای تحصیلی»، کارشناسان محترم میتوانند بر روی گزینه «ثبت و ویرایش» کلیک نموده و در فرم «اطلاعات دیگر» موارد را ثبت و به روزرسانی نمایند.
همچنین کارشناسان مطابق آیین نامه، در هر درخواست تنها میتوانند یک صلاحیت، با رعایت پیشنیازهای صلاحیتی مصوب، انتخاب نمایند. در ادامه میبایست تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت را ثبت و تصویر دفترچه کارشناسی از تاریخ و عنوان آخرین صلاحیت/ صلاحیت های اخذ شده را بارگذاری نمایند.
در انتهای درخواست تیک تایید متن «متعهد میگردم که فاقد محکومیت انتظامی درجه 2 به بالا طی سه سال گذشته هستم و دوره محکومیت گذرانده نشده نیز ندارم» را ثبت مینمایند و به آن متعهد میشوند.
- نکته: لازم به ذکر است که پیش شرط های لازم جهت ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت از جمله، گذشت یکسال از تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت، نداشتن سوابق انتظامی درجه 2 به بالا و همچنین دارا بودن اعتبار پروانه و دفترچه، به صورت سیستمی بررسی می شود و در صورتی که کارشناسی، شروط فوق الذکر را نداشته باشد در هنگام ثبت درخواست با پیغام خطای سیستمی مواجه میشود و امکان ثبت درخواست برای وی فراهم نخواهد بود.
پس از ثبت اولیه درخواست، در ادامه فرم ثبت گزارشات کارشناسی برای مخاطب نمایش داده میشود. با کلیک بر روی گزینه «ثبت اطلاعات جدید» وارد فرم ثبت اطلاعات گزارشات کارشناسی و کارورزی میشوند.
کارشناسان متقاضی ارتقاء صلاحیت، متناسب با عنوان رشته کارشناسی خود میبایست حداقل تعداد گزارش کارشناسی با عناوین «مربوط به آخرین صلاحیت» یا «مربوط به صلاحیت پیش نیاز» و یا «کارورزی» را بارگذاری کنند.
حداقل تعداد گزارش لازم جهت بارگذاری مطابق آییننامه، در جدول ذیل به تفکیک رشته کارشناسی نمایش داده شده است.
ردیف | عنوان رشته کارشناسی | تعداد گزارش کارشناسی |
1 | راه و ساختمان | 10 |
2 | امور ثبتی | 10 |
3 | حسابداری و حسابرسی | 10 |
4 | کشاورزی و منابع طبیعی | 10 |
5 | امور وسایط نقلیه موتوری زمینی (تصادفات) | 10 |
6 | تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت | 10 |
7 | برق، ماشین آلات و تأسیسات کارخانجات | 10 |
8 | نفقه | 10 |
9 | امور اقتصادی و بازرگانی | 5 |
10 | امور بانکی | 5 |
11 | بورس و اوراق بهادار | 5 |
12 | تأسیسات ساختمانی | 5 |
13 | حوادث ناشی از کار و بهداشت حرفهای | 5 |
14 | روابط کار و کارگری و بیمههای اجتماعی | 5 |
15 | هنر، رسانه و تبلیغات | 5 |
16 | امور آب | 5 |
17 | کامپیوتر و جرایم رایانهای | 5 |
18 | سایر رشتهها | 3 |
در نهایت با پرداخت هزینه درخواست ارتقاء صلاحیت، درخواست ثبت و به کارتابل کارمند ارتقاء صلاحیت جهت بررسی ارسال میشود و وضعیت درخواست به حالت «در حال پیگیری کارشناس» تغییر مینماید.
مشاهده نحوه بررسی درخواست ارتقاء صلاحیت