راهنمای ثبت درخواست ارتقای صلاحیت (ویژه کارشناسان)

مقدمه

کارشناسان رسمی پس از طی دوره کارآموزی و تحلیف و صدور پروانه، با توجه به کیفیت تکالیف کارآموزی و صلاحدید کمیته تخصصی رشته خود، صلاحیت پایه دریافت می‌نمایند. در ادامه، طبق ماده 13 دستورالعمل «گروه‌ها و کمیته‌های کارشناسی رسمی و ارتقای صلاحیت کارشناسان رسمی عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» مصوب 1400/04/14 رئیس مرکز، ارتقای صلاحیت کارشناسی به صورت سالانه و صرفاً برای یک مورد و در صورت وجود شرایط مذکور در این ماده انجام خواهد شد. کارشناسان رسمی محترم با گذشت یک سال از تاریخ اعطای صلاحیت می‌توانند درخواست ارتقاء صلاحیت علمی خود را ثبت نمایند.

 

ورود به پرتال

جهت ورود به پنل کاربری در پرتال مرکز، ابتدا لازم است کارشناسان رسمی وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.

ورود به پرتال

در صفحه ظاهر شده، مطابق شکل زیر لازم است کارشناسان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال سازی و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.

ورود اعضا

در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است مطابق بخش 1 از شکل ذیل، از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، فعال‌سازی حساب صورت ‎گیرد. در صورتی که کارشناسان پیش‌تر وارد حساب کاربری خود در پرتال مرکز شده باشند، از قسمت سمت چپ، بخش 2، نسبت به ورود به حساب کاربری خود اقدام می‌نمایند.

فعال سازی و ورود

 

هنگام ورود از طریق نام کاربری و رمز عبور، با کلیک بر گزینه «ورود»، پیامکی حاوی کد تأییدیه ورود به کاربر ارسال می گردد. کد تأییدیه دریافت شده باید در بخش مشخص شده در تصویر زیر وارد شود.

ورود کد تأیید

 

ثبت درخواست ارتقای صلاحیت

پس از وارد کردن کد تأییدیه، کاربر وارد محیط کاریری خود می گردد. کارشناسان متقاضی ارتقای صلاحیت علمی، می بایست از قسمت دسترسی کارشناس، روی گزینه «درخواست ارتقای صلاحیت» کلیک نمایند و یا از سربرگ «کارشناسان رسمی» وارد منوی «ارتقای صلاحیت علمی» شوند.

منوی ارتقای صلاحیت

منوی ارتقای صلاحیت

 

با کلیک بر این گزینه، کارشناس متقاضی می تواند با کلیک بر گزینه «ثبت درخواست جدید» درخواست ارتقای صلاحیت خود را ثبت نماید.

ثبت درخواست ارتقای صلاحیت

 

نکته: لازم به ذکر است که پیش شرط های لازم جهت ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت از جمله، گذشت یکسال از تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت، نداشتن سوابق انتظامی درجه 2 به بالا و همچنین دارا بودن اعتبار پروانه و دفترچه، به صورت سیستمی بررسی می شود و در صورتی که کارشناسی، شروط فوق الذکر را نداشته باشد در هنگام ثبت درخواست با پیغام خطای سیستمی مواجه می‌شود و امکان ثبت درخواست برای وی فراهم نخواهد بود.

همچنین کارشناسان مطابق آیین نامه، در هر درخواست تنها می‌توانند یک صلاحیت، با رعایت پیش‌نیاز‌های صلاحیتی مصوب، انتخاب نمایند. کارشناسان می‌بایست تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت را ثبت و تصویر دفترچه کارشناسی از تاریخ و عنوان آخرین صلاحیت/ صلاحیت‌ های اخذ شده را بارگذاری نمایند.

 

در فرم ثبت درخواست، کارشناس متقاضی صلاحیت های فعلی خود را مشاهده می کند و می تواند جهت ثبت دوره ها و تخصص های گذرانده شده خود و همچنین ثبت مقطع و رشته های تحصیلی خود اقدام نماید. در بخش «اطلاعات درخواست»، صلاحیت مورد تقاضا تعیین و تاریخ آخرین ارتقای علمی درج می گردد. همچنین در این قسمت، تصویر صفحه دفترچه از آخرین تاریخ اعطای صلاحیت بارگذاری می شود.

فرم ثبت درخواست ارتقای صلاحیت

 

در ادامه فرم، گزارشات کارشناسی و کارورزی به تفکیک نوع گزارش بارگذاری می شود و تیک بخش تعهد فعال می گردد. پس از ثبت اطلاعات، روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک می شود.

فرم درخواست ارتقای صلاحیت

 

نکته: حداقل تعداد گزارش لازم جهت بارگذاری مطابق آیین‌نامه، در جدول ذیل به تفکیک رشته کارشناسی نمایش داده شده است.

ردیف

عنوان رشته کارشناسی

تعداد گزارش کارشناسی

1

راه و ساختمان

10

2

امور ثبتی

10

3

حسابداری و حسابرسی

10

4

کشاورزی و منابع طبیعی

10

5

امور وسایط نقلیه موتوری زمینی (تصادفات)

10

6

تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت

10

7

برق، ماشین آلات و تأسیسات کارخانجات

10

8

نفقه

10

9

امور اقتصادی و بازرگانی

5

10

امور بانکی

5

11

بورس و اوراق بهادار

5

12

تأسیسات ساختمانی

5

13

حوادث ناشی از کار و بهداشت حرفه‌ای

5

14

روابط کار و کارگری و بیمه‌های اجتماعی

5

15

هنر، رسانه و تبلیغات

5

16

امور آب

5

17

کامپیوتر و جرایم رایانه‌ای

5

18

سایر رشته‌ها

3

 

پس از ثبت درخواست و پرداخت توسط متقاضی، درخواست جهت بررسی به کارتابل رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود. پس از بررسی درخواست توسط رئیس هیئت مدیره استان، در صورت عدم تأیید رئیس هیئت مدیره استان، درخواست جهت انحام  اصلاحات و تکمیل مدارک به متقاضی ارسال می شود. اما در صورت تأیید، در شرایطی که رشته مورد نظر کمیته تخصصی استانی داشته باشد و یا متقاضی از اعضای هیئت مدیره استان و یا کمیسیون ها نباشد، درخواست جهت بررسی به کمیته تخصصی استانی ارجاع داده می شود. در غیر این صورت، درخواست به کارتابل کمیته تخصصی کشوری ارجاع می گردد.

پس از بررسی درخواست توسط کمیته تخصصی استانی/ کشوری، در صورت عدم تأیید درخواست، دلیل عدم تأیید درج می شود و برای کارشناس امکان اعتراض ایجاد می گردد. در صورت نیاز به اصلاح، درخواست جهت انجام اقدامات لازم به کارشناس، ارجاع داده می شود. همچنین در صورت تأیید، وضعیت صلاحیت انتخابی و دوره کارورزی مشخص می شود. در صورتی که صلاحیت انتخابی جز صلاحیت های پایه نباشد و نیاز به طی دوره کارورزی باشد، به صورت سیستمی مشخص می شود که کارشناس سرپرست با صلاحیت مورد نظر در استان کارشناس وجود دارد یا خیر. اگر کارشناس سرپرست در استان کارشناس وجود داشته باشد، مدت کارورزی نیز مشخص می گردد. اما اگر کارشناس سرپرست در استان کارشناس وجود نداشته باشد، امکان انتخاب کارشناس در سطح کشور برای کارشناس ایجاد می شود و یا دوره آموزشی جایگزین کارورزی می گردد.

 

انتخاب کارشناس سرپرست توسط کارشناس

در این مرحله، درخواست جهت انتخاب کارشناس سرپرست به کارتابل کارشناس متقاضی ارجاع داده می شود.

کارتابل کارشناس

 

با کلیک بر رکورد درخواست، اطلاعات درخواست قابل مشاهده است. در این فرم، با کلیک بر گزینه «ثبت اطلاعات جدید»، می توان نسبت به انتخاب کارشناس سرپرست اقدام نمود.

انتخاب کارشناس سرپرست

 

در فرم ظاهر شده مطابق شکل زیر، ابتدا مشخص می شود که متقاضی، انتخاب کارشناس سرپرست را به هیئت مدیره استان واگذار می کند یا خیر. در صورتی که انتخاب کارشناس سرپرست به هیئت مدیره استان واگذار شود، درخواست به کارتابل رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که کارشناس خودش کارشناس سرپرست را انتخاب نماید، می بایست در این فرم مشخص گردد که کارشناس سرپرست از مرکز است یا کانون. در شرایطی که کارشناس سرپرست از مرکز باشد، اطلاعات کارشناس سرپرست ثبت می شود. همچنین در این حالت امکان جستجوی اطلاعات کارشناس سرپرست نیز وجود دارد.

انتخاب کارشناس سرپرست

 

با کلیک بر آیکن «» فهرست کارشناسان سرپرست واجد شرایط جهت انتخاب نمایش داده می شود که کارشناس متقاضی می تواند از بین این افراد، کارشناس سرپرست خود را انتخاب نماید.

انتخاب کارشناس سرپرست

 

اما در صورتی که کارشناس سرپرست از کانون باشد، نام کارشناس سرپرست کانون باید به طور کامل ثبت شود.

انتخاب کارشناس سرپرست از کانون

 

پس از ثبت و ذخیره اطلاعات، روی گزینه «کارشناس سرپرست توسط خودم انتخاب شد» و یا «انتخاب کارشناس سرپرست را به هیئت مدیره واگذار می کنم» با توجه به این که متقاضی خودش کارشناس سرپرست را انتخاب کرده و یا خیر، کلیک می شود.

ثبت نهایی کارشناس سرپرست

ثبت کارشناس سرپرست

پس از تعیین کارشناس سرپرست توسط کارشناس، درخواست جهت بررسی به کارتابل رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود. در صورت عدم تأیید درخواست، درخواست جهت انتخاب مجدد کارشناس سرپرست، به کارشناس متقاضی ارجاع داده می شود و در صورت تأیید درخواست، درخواست جهت بررسی به کارتابل کارشناس سرپرست ارجاع داده می شود. پس از بررسی کارشناس سرپرست، در صورت تأیید، کارشناس می بایست دوره کارورزی خود را طی نماید و گزارشات کارورزی را بارگذاری کند.

 

ثبت گزارش کارورزی توسط کارشناس

در این مرحله، کارشناس پس از طی دوره کارورزی می بایست گزارش کارورزی خود را ثبت نماید.

بارگذاری گزارش توسط کارشناس

 

با کلیک بر رکورد درخواست، در بخش «گزارشات کارورزی»، می بایست حداقل دو گزارش بارگذاری شود. پس از بارگذاری گزارش ها و ذخیره فرم، روی گزینه «ارسال گزارشات کارورزی» کلیک می شود.

بارگذاری گزارش

ارسال گزارش کارورزی

پس از ثبت گزارش توسط کارشناس، درخواست جهت بررسی گزارش به کارتابل کارشناس سرپرست ارجاع داده می شود. در صورت عدم تأیید گزارشات، درخواست جهت اصلاح به کارشناس ارجاع داده می شود و در صورت تأیید، درخواست به کمیته تخصصی استانی/ کشوری ارجاع داده می شود و در صورت تأیید گزارشات، درخواست توسط کارشناس ارتقای صلاحیت بررسی می شود. در صورتی که کارشناس ارتقای صلاحیت درخواست را تأیید نماید، درخواست جهت بررسی به معاون کارشناسان رسمی ارجاع می گردد. پس از تأیید معاون کارشناسان رسمی، درخواست جهت بروزرسانی در سمپ و صدور دفترچه، به کارتابل کارشناس صدور دفترچه ارجاع داده می شود.

پس از بروررسانی در سمپ و صدور دفترچه، رئیس هیئت مدیره استان دفترچه جدید را به کارشناس تحویل می دهد.

به اشتراک گذاری مطلب:

این مطلب برای شما مفید بود؟

0

آخرین ویرایش: 26 خرداد 1403

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

با استفاده از فرم درخواست پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

جستجو