راهنمای ثبت درخواست اعلام آمادگی ارائه مشاوره حقوقی رایگان

مقدمه

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با هدف «اعمال حمایت‌های لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضائی» و «حفظ حقوق عامه» به عنوان دو رکن اساسی فلسفه وجودی خود اقدام به اجرای طرح میز خدمت حقوقی به منظور ارائه مشاوره حقوقی رایگان در مساجد نموده است.

میز خدمت مشاوره حقوقی، نوعی از مشاوره حقوقی است که طی آن وکیل به مخاطب خود در خصوص معضل یا چالش‌های حقوقی وی راهنمایی می دهد و حتی در مواردی لایحه ای تنظیم می شود تا شخصی که از این خدمت استفاده می کند با علم و آگاهی، اقدام مناسب برای امور حقوقی خود را انجام دهد.

وکلا، کارآموزان وکالت و کارشناسان رسمی داوطلب شرکت در این طرح می‌توانند مطابق فرایند ذیل نسبت به اعلام آمادگی خود اقدام نمایند.

 

مزایای طرح

  • – هر 1 ساعت و 30 دقیقه ارائه مشاوره در مساجد و ارائه مشاوره به حداقل 4 نفر، جایگزین یک روز مشاوره معاضدتی اجباری وکلا
  • – هر 1 ساعت و 30 دقیقه ارائه مشاوره در مساجد و ارائه مشاوره به حداقل 4 نفر، جایگزین یک جلسه تکلیف مشاوره معاضدتی مستقل کارآموزان
  • – اهدای تقدیرنامه به کلیۀ مشارکت‌کنندگان طرح از طرف رئیس هیئت‌مدیره استان خود.
  • – اهدای نشان طرح به کلیه مشارکت‌کنندگانی که حداقل به 16 نفر مشاوره ارائه دهند.
  • – اهدای تقدیرنامه به 5 نفر از فعالین و برگزیدگان هر استان از طرف رئیس مرکز.

 

نکات بسیار مهم:

  • – وکلا و کارآموزان می‌توانند به دلخواه و انتخاب خود در هرکدام از مساجد و بقاع متبرکه سراسر کشور جهت ارائه مشاوره حقوقی رایگان حاضر شوند و محدودیتی در این امر وجود ندارد.
  • – لازم است که وکلا و کارآموزان در زمان مراجعه، حتما کارت شناسایی، معرفی‌نامه، فرم تایید حضور و در صورت امکان پروانه خود را به همراه داشته باشند و پیش از ارائه خدمت، هماهنگی‌های لازم را (با امام جماعت، هیئت امنا و یا متولی) انجام دهند تا ار بروز مشکلات پیش‌بینی‌نشده جلوگیری شود.
  • – وکلا و کارآموزان می‌توانند از حداکثر تعداد معین‌شده این مزایا استفاده نمایند. به عنوان مثال ارائه حداقل 3 ساعت مشاوره و به حداقل 8 نفر، معادل 2 جلسه جایگزین مشاوره معاضدتی خواهد بود.
  • – حداکثر میزان بهره‌مندی از این مزایا، برای کارآموزان جایگزین حداکثر 3 مشاوره معاضدتی و برای وکلا جایگزین حداکثر 10 مشاوره معاضدتی خواهد بود.
  • – برای برخورداری از مزایای فوق، مجموع زمان ارائه مشاوره نباید کمتر از 1 ساعت و 30 دقیقه و تعداد مشاوره‌های ارائه‌شده نباید از 4 نفر کمتر باشد. به عنوان مثال در صورتی که در 5/1 ساعت حضور، 8 مشاوره ارائه شد، همان 1 جلسه منظور خواهد شد. همچنین اگر برای ارائه مشاوره به 4 نفر، نیاز به 3 ساعت زمان و یا 2 جلسه حضور در مسجد بود، باز هم همان 1 جلسه منظور خواهد گردید.
  • – ارائه مشاوره به افراد بیشتر، و یا در دفعات و زمان‌های بیشتر، در انتخاب برگزیدگان طرح لحاظ خواهد شد.
  • – برای ارائه مشاوره، زمان خاصی برای حضور در مساجد و بقاع متبرکه مدنظر نیست و افراد می‌توانند در هر زمان (اذان ظهر، اذان مغرب، شب‌های احیا و …) به ارائه خدمت بپردازند.
  • – کلیه مشارکت‌کنندگانی که خواهان برخورداری از مزایای طرح هستند، باید نسبت به تکمیل فرم‌های فیزیکی و سامانه‌ای، مطابق راهنما اقدام نمایند. به عنوان مثال برای استفاده از اعمال امتیاز جایگزینی معاضدت تکمیل و تایید فرم حضور توسط مسجد الزامی است.

 

نحوه ثبت درخواست اعلام آمادگی

ورود به پرتال

به منظور ثبت درخواست اعلام آمادگی ارائه مشاوره حقوقی رایگان، ابتدا لازم است وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک گردد.

 

صفحه ورود

 

در ادامه، می‌بایست مخاطبان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال‌ سازی حساب و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.

 

ورود اعضا

 

در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، نسبت به فعال سازی حساب اقدام شود.

 

 

ثبت درخواست اعلام آمادگی مشاوره حقوقی رایگان

پس از ورود به «پرتال اعضا»، از قسمت سربرگ «خدمات حقوقی» با کلیک بر روی گزینه «درخواست اعلام آمادگی مشاوره حقوقی رایگان در مساجد» می توان وارد فرم درخواست گردید.

 

درخواست اعلام آمادگی مشاوره حقوقی رایگان در مساجد

 

پس از ورود به فرم درخواست، در قسمت اول «مرامنامه خدمت خالصانه به مساجد» جهت مطالعه مخاطبان قرار داده شده است. در قسمت دوم فرم اطلاعات داوطلبان به صورت سیستمی به نمایش درآمده است و در قسمت انتهایی فرم، اعضا می بایست با ثبت تیک تایید، تعهد خود را نسبت به مفاد مرامنامه اعلام نمایند.

 

ثبت درخواست اعلام آمادگی ارائه مشاوره حقوقی

 

پس از ثبت تیک تعهدنامه و کلیک بر روی گزینه «ذخیره» درخواست اعلام آمادگی از سوی اعضا ثبت می گردد و مورد بررسی کارشناسان کمیسیون حقوق عامه جهت انجام هاهنگی لازم قرار می گیرد.

 

دریافت معرفی نامه و فرم‌ها

پس از کلیک بر روری گزینه «ذخیره»، امکان دریافت سه مستند در قالب PDF از جمله معرفی نامه، فرم تاییدیه حضور و ارائه خدمات و فرم مشخصات مشاوره گیرنده برای مخاطبان فراهم می‌گردد.

 

دریافت معرفی نامه اعلام آمادگی ارائه مشاوره حقوقی

 

راهنمای تکمیل فرم‌ها

پس از ثبت‌نام، سه مستند قابل دریافت خواهد بود:

  • – معرفی‌نامه
  • – فرم تایید حضور
  • – فرم اطلاعات اشخاص (مشاوره‌شدگان)

 

1- معرفی‌نامه:

معرفی‌نامه مطابق فایل نمونه به صورت سیستمی و به نام شخص ایجاد خواهد شد. لازم است پس از دریافت، حتما مشخصات ثبت شده را بررسی کرده و در صورت وجود مغایرت، از طریق تیکت به معاونت مربوطه اطلاع‌رسانی گردد.

  • – توجه 1: لازم است در زمان حضور جهت ارائه مشاوره، این معرفی‌نامه را همراه داشته باشد.
  • – توجه 2: حتما فایل معرفی‌نامه را ذخیره کرده تا در صورت نیاز مجددا به چاپ آن اقدام نمایند.

 

نمونه معرفی نامه به مساجد

 

2- فرم تایید حضور:

فرم تایید حضور مطابق فایل نمونه به صورت سیستمی و به نام شخص ایجاد خواهد شد. لازم است پس از دریافت، حتما مشخصات ثبت شده را بررسی کرده و در صورت وجود مغایرت، از طریق تیکت به معاونت مربوطه اطلاع‌رسانی گردد.

  • – توجه 1: لازم است در زمان حضور جهت ارائه مشاوره، این فرم را همراه داشته باشد و آن را به تایید مسجد (امام جماعت، عضوی از اعضای هیئت امنا، متولی مسجد و یا هر شخص مسئول دیگری) برساند.
  • – توجه 2: پس از پایان طرح و یا پس از پر شدن تمام سطرهای فرم، فرم را در محل مربوطه در سامانه بارگذاری نمایند.
  • – توجه 3: در حفظ و نگه‌داری این فرم کوشا باشند. بهره‌مندی از مزایای طرح مشروط به تحویل این فرم به هیئت‌مدیره‌های استانی در پایان طرح است.
  • – توجه 4: حتما فایل فرم را ذخیره کرده تا در صورت نیاز مجددا به چاپ آن اقدام کنند.

 

نمونه فرم حضور و غیاب

 

3- فرم اطلاعات اشخاص (مشاوره‌گیرندگان):

این فرم صرفاً جهت سهولت ثبت اطلاعات مشاوره‌گیرندگان در محل طراحی شده است. اطلاعاتی که باید از این افراد ثبت شود عبارتند از:

  • نام و نام خانوادگی مشاوره‌گیرنده
  • شماره تماس مشاوره‌گیرنده
  • موضوع – عنوان کلی مشکل و یا پرونده‌ای که در خصوص آن مشاوره ارائه شده است از قبیل:
    •    – خانواده
    •    – مطالبه دیون (چک، سفته، وجوه و …)
    •    – ارث
    •    – سرقت
    •    – نزاع و ضرب و جرح
    •    – قصاص و دیات
    •    – امور ملکی و ثبتی (اموال غیرمنقول)
    •    – حقوق کار و تامین اجتماعی
    •    – سایر کیفری (حداکثر 20 حرف)
    •    – سایر حقوقی (حداکثر 20 حرف)
  • – سطح خدمت – شامل 4 سطح:
    • – سطح 1: مشاوره شفاهی – در این سطح فقط مشاوره شفاهی به شخص داده می‌شود.
    • – سطح 2: راهنمایی کتبی – در این سطح به دلایل مختلف (اعم از پیچیده بودن موضوع، شرایط خاص متقاضی، درخواست متقاضی و …) نکات مهم مشاوره، روند پرونده، مراحل اقدام و یا سایر موارد از این دست برای راهنمایی بیشتر و دقیق‌تر متقاضی به صورت مکتوب نوشته شده و در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.
    • – سطح 3: نوشتن لایحه / ابلاغیه / دادخواست و … – در این سطح، با توجه به موضوع خاص و یا نیاز متقاضی، برای ایشان ابلاغیه، دادخواست و … تنظیم و نگارش شده و به ایشان تحویل می‌شود.
    • – سطح 4: انجام پیگیری پسینی – در این سطح با توجه به موضوع خاص پرونده و به تشخیص و تمایل مشاوره‌دهنده، مشاوره‌دهنده متعهد می‌شود که در حد معقول اقدامات و پیگیری‌های پسینی برای متقاضی انجام دهد. مثلا برای نوشتن یک دادخواست نیاز به مطالعه و صرف زمان بیشتر، پیگیری و مراجعه بعدی است، و یا مدارکی مورد نیاز است که شخص به همراه ندارد و برای بررسی آن‌ها نیاز به مراجعه مجدد است. در این موارد مشاوره‌دهنده در صورت تمایل متعهد می‌شود که ین اقدام را برای متقاضی (به صورت رایگان) انجام دهد.

 

  • توجه 1: اطلاعات ثبت شده از افراد باید مطابق راهنما در سامانه وارد شود.
  • توجه 2: اجباری در دریافت این فرم نبوده و افراد می‌توانند به هر طریقی که تمایل دارند، نسبت به ثبت اطلاعات افراد در محل اقدام نمایند. نیاز به تحویل و نگه‌داری این فرم نیست و فقط نیاز است که اطلاعات اخذ شده از افراد، به صورت صحیح در سامانه ثبت شود.

 

فرم مشخصات مشاوره گیرنده

 

ثبت گزارش

به منظور ثبت گزارشات خدمات حقوقی ارائه شده، متقاضیان محترم می توانند با مراجعه به قسمت درخواست اعلام آمادگی ارائه مشاوره حقوقی، اقدام به ثبت گزارش خدمات حقوقی ارائه شده نمایند. به منظور ثبت گزارش، راهنمای ثبت گزارش مشاوره حقوقی رایگان را مطالعه نمایید.

به اشتراک گذاری مطلب:

این مطلب برای شما مفید بود؟

1

آخرین ویرایش: 28 اردیبهشت 1401

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

با استفاده از فرم درخواست پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

جستجو