مقدمه
کارشناسان رسمی پس از طی دوره کارآموزی و تحلیف و صدور پروانه، با توجه به کیفیت تکالیف کارآموزی و صلاحدید کمیته تخصصی رشته خود، صلاحیت پایه دریافت مینمایند. در ادامه، طبق ماده 13 دستورالعمل «گروهها و کمیتههای کارشناسی رسمی و ارتقای صلاحیت کارشناسان رسمی عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» مصوب 1400/04/14 رئیس مرکز، ارتقای صلاحیت کارشناسی به صورت سالانه و صرفاً برای یک مورد و در صورت وجود شرایط مذکور در این ماده انجام خواهد شد. کارشناسان رسمی محترم با گذشت یک سال از تاریخ اعطای صلاحیت میتوانند درخواست ارتقاء صلاحیت علمی خود را ثبت نمایند.
ورود به پرتال
جهت ورود به پنل کاربری در پرتال مرکز، ابتدا لازم است کارشناسان رسمی وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.
در صفحه ظاهر شده، مطابق شکل زیر لازم است کارشناسان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال سازی و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.
در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است مطابق بخش 1 از شکل ذیل، از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، فعالسازی حساب صورت گیرد. در صورتی که کارشناسان پیشتر وارد حساب کاربری خود در پرتال مرکز شده باشند، از قسمت سمت چپ، بخش 2، نسبت به ورود به حساب کاربری خود اقدام مینمایند.
هنگام ورود از طریق نام کاربری و رمز عبور، با کلیک بر گزینه «ورود»، پیامکی حاوی کد تأییدیه ورود به کاربر ارسال می گردد. کد تأییدیه دریافت شده باید در بخش مشخص شده در تصویر زیر وارد شود.
ثبت درخواست ارتقای صلاحیت
پس از وارد کردن کد تأییدیه، کاربر وارد محیط کاریری خود می گردد. کارشناسان متقاضی ارتقای صلاحیت علمی، می بایست از قسمت دسترسی کارشناس، روی گزینه «درخواست ارتقای صلاحیت» کلیک نمایند و یا از سربرگ «کارشناسان رسمی» وارد منوی «ارتقای صلاحیت علمی» شوند.
با کلیک بر این گزینه، کارشناس متقاضی می تواند با کلیک بر گزینه «ثبت درخواست جدید» درخواست ارتقای صلاحیت خود را ثبت نماید.
نکته: لازم به ذکر است که پیش شرط های لازم جهت ثبت درخواست ارتقاء صلاحیت از جمله، گذشت یکسال از تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت، نداشتن سوابق انتظامی درجه 2 به بالا و همچنین دارا بودن اعتبار پروانه و دفترچه، به صورت سیستمی بررسی می شود و در صورتی که کارشناسی، شروط فوق الذکر را نداشته باشد در هنگام ثبت درخواست با پیغام خطای سیستمی مواجه میشود و امکان ثبت درخواست برای وی فراهم نخواهد بود.
همچنین کارشناسان مطابق آیین نامه، در هر درخواست تنها میتوانند یک صلاحیت، با رعایت پیشنیازهای صلاحیتی مصوب، انتخاب نمایند. کارشناسان میبایست تاریخ آخرین ارتقاء صلاحیت را ثبت و تصویر دفترچه کارشناسی از تاریخ و عنوان آخرین صلاحیت/ صلاحیت های اخذ شده را بارگذاری نمایند.
در فرم ثبت درخواست، کارشناس متقاضی صلاحیت های فعلی خود را مشاهده می کند و می تواند جهت ثبت دوره ها و تخصص های گذرانده شده خود و همچنین ثبت مقطع و رشته های تحصیلی خود اقدام نماید. در بخش «اطلاعات درخواست»، صلاحیت مورد تقاضا تعیین و تاریخ آخرین ارتقای علمی درج می گردد. همچنین در این قسمت، تصویر صفحه دفترچه از آخرین تاریخ اعطای صلاحیت بارگذاری می شود.
در ادامه فرم، گزارشات کارشناسی و کارورزی به تفکیک نوع گزارش بارگذاری می شود و تیک بخش تعهد فعال می گردد. پس از ثبت اطلاعات، روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک می شود.
نکته: حداقل تعداد گزارش لازم جهت بارگذاری مطابق آییننامه، در جدول ذیل به تفکیک رشته کارشناسی نمایش داده شده است.
ردیف
عنوان رشته کارشناسی تعداد گزارش کارشناسی
1
راه و ساختمان
10
2
امور ثبتی 10
3
حسابداری و حسابرسی 10
4
کشاورزی و منابع طبیعی 10
5
امور وسایط نقلیه موتوری زمینی (تصادفات) 10
6
تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت 10
7
برق، ماشین آلات و تأسیسات کارخانجات 10
8
نفقه 10
9
امور اقتصادی و بازرگانی 5
10
امور بانکی 5
11
بورس و اوراق بهادار 5
12
تأسیسات ساختمانی 5
13
حوادث ناشی از کار و بهداشت حرفهای 5
14
روابط کار و کارگری و بیمههای اجتماعی 5
15
هنر، رسانه و تبلیغات 5
16
امور آب 5
17
کامپیوتر و جرایم رایانهای 5
18
سایر رشتهها 3
پس از ثبت درخواست و پرداخت توسط متقاضی، درخواست جهت بررسی به کارتابل رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود.
بررسی درخواست توسط رئیس هیئت مدیره استان
پس از ثبت درخواست، رئیس هیئت مدیره استان درخواست را در کارتابل خود مشاهده می نماید.
با کلیک بر رکورد درخواست، رئیس هیئت مدیره استان اطلاعات درخواست را مشاهده می کند. در این فرم، در بخش ثبت اطلاعات، با کلیک بر گزینه «کنترل تاریخ آخرین صلاحیت اعطا شده» و «کنترل سوابق انتظامی» می توان اطلاعات مربوط به دفترچه کارشناس و سوابق انتظامی کارشناس را مشاهده نمود. رئیس هیئت مدیره استان در بخش «شروط تأیید اولیه»، موارد را بررسی می کند و «نتیجه بررسی مدارک و مستندات» را ثبت می نماید. پس از ثبت اطلاعات، فرم ذخیره می شود و روی گزینه «ارسال نظر» کلیک می گردد.
در صورت عدم تأیید رئیس هیئت مدیره استان، درخواست جهت انحام اصلاحات و تکمیل مدارک به متقاضی ارسال می شود. اما در صورت تأیید، در شرایطی که رشته مورد نظر کمیته تخصصی استانی داشته باشد و یا متقاضی از اعضای هیئت مدیره استان و یا کمیسیون ها نباشد، درخواست جهت بررسی به کمیته تخصصی استانی ارجاع داده می شود. در غیر این صورت، درخواست به کارتابل کمیته تخصصی کشوری ارجاع می گردد.
بررسی درخواست توسط رئیس کمیته تخصصی استانی
رئیس کمیته تخصصی استانی در کارتابل خود، درخواست را مشاهده می نماید.
با کلیک بر رکورد درخواست، اطلاعات درخواست قابل مشاهده است. در این فرم، در بخش ثبت اطلاعات، نتیجه بررسی کمیته ثبت می شود و صورتجلسه بارگذاری می گردد. پس از ثبت اطلاعات، فرم ذخیره می شود و روی گزینه «ارسال نظر» کلیک می گردد.
در صورت عدم تأیید درخواست، دلیل عدم تأیید درج می شود و برای کارشناس امکان اعتراض ایجاد می گردد. در صورت نیاز به اصلاح، درخواست جهت انجام اقدامات لازم به کارشناس، ارجاع داده می شود. همچنین در صورت انتخاب گزینه «تأیید»، اقلام اطلاعاتی مشابه تصویر زیر ظاهر می شود که وضعیت صلاحیت انتخابی و دوره کارورزی را مشخص می نماید.
در صورتی که صلاحیت انتخابی جز صلاحیت های پایه نباشد و نیاز به طی دوره کارورزی باشد، به صورت سیستمی مشخص می شود که کارشناس سرپرست با صلاحیت مورد نظر در استان کارشناس وجود دارد یا خیر. اگر کارشناس سرپرست در استان کارشناس وجود داشته باشد، مدت کارورزی نیز مشخص می گردد. اما اگر کارشناس سرپرست در استان کارشناس وجود نداشته باشد، امکان انتخاب کارشناس در سطح کشور برای کارشناس ایجاد می شود و یا دوره آموزشی جایگزین کارورزی می گردد.
بررسی درخواست توسط رئیس کمیته تخصصی کشوری
در این مرحله، درخواست جهت بررسی به کارتابل رئیس کمیته تخصصی کشوری ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، اطلاعات درخواست قابل مشاهده است. در این فرم، در بخش ثبت اطلاعات، نتیجه بررسی کمیته ثبت می شود و صورتجلسه بارگذاری می گردد. پس از ثبت اطلاعات، فرم ذخیره می شود و روی گزینه «ارسال نظر» کلیک می گردد.
در صورت عدم تأیید درخواست، دلیل عدم تأیید درج می گردد و برای کارشناس امکان اعتراض ایجاد می گردد. در صورت نیاز به اصلاح، درخواست جهت انجام اقدامات لازم به کارشناس، ارجاع داده می شود. همچنین در صورت انتخاب گزینه «تأیید»، اقلام اطلاعاتی مشابه تصویر زیر ظاهر می شود که وضعیت صلاحیت انتخابی و دوره کارورزی را مشخص می نماید.
در صورتی که صلاحیت انتخابی جز صلاحیت های پایه نباشد و نیاز به طی دوره کارورزی باشد، به صورت سیستمی مشخص می شود که کارشناس سرپرست با صلاحیت مورد نظر در استان کارشناس وجود دارد یا خیر. اگر کارشناس سرپرست در استان کارشناس وجود داشته باشد، مدت کارورزی نیز مشخص می گردد. اما اگر کارشناس سرپرست در استان کارشناس وجود نداشته باشد، امکان انتخاب کارشناس در سطح کشور برای کارشناس ایجاد می شود و یا دوره آموزشی جایگزین کارورزی می گردد.
انتخاب کارشناس سرپرست توسط کارشناس
در این مرحله، درخواست جهت انتخاب کارشناس سرپرست به کارتابل کارشناس متقاضی ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، اطلاعات درخواست قابل مشاهده است. در این فرم، با کلیک بر گزینه «ثبت اطلاعات جدید»، می توان نسبت به انتخاب کارشناس سرپرست اقدام نمود.
در فرم ظاهر شده مطابق شکل زیر، ابتدا مشخص می شود که متقاضی، انتخاب کارشناس سرپرست را به هیئت مدیره استان واگذار می کند یا خیر. در صورتی که انتخاب کارشناس سرپرست به هیئت مدیره استان واگذار شود، درخواست به کارتابل رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که کارشناس خودش کارشناس سرپرست را انتخاب نماید، می بایست در این فرم مشخص گردد که کارشناس سرپرست از مرکز است یا کانون. در شرایطی که کارشناس سرپرست از مرکز باشد، اطلاعات کارشناس سرپرست ثبت می شود. همچنین در این حالت امکان جستجوی اطلاعات کارشناس سرپرست نیز وجود دارد.
با کلیک بر آیکن «» فهرست کارشناسان سرپرست واجد شرایط جهت انتخاب نمایش داده می شود که کارشناس متقاضی می تواند از بین این افراد، کارشناس سرپرست خود را انتخاب نماید.
اما در صورتی که کارشناس سرپرست از کانون باشد، نام کارشناس سرپرست کانون باید به طور کامل ثبت شود.
پس از ثبت و ذخیره اطلاعات، روی گزینه «کارشناس سرپرست توسط خودم انتخاب شد» و یا «انتخاب کارشناس سرپرست را به هیئت مدیره واگذار می کنم» با توجه به این که متقاضی خودش کارشناس سرپرست را انتخاب کرده و یا خیر، کلیک می شود.
تأیید کارشناس سرپرست توسط رئیس هیئت مدیره استان
در این مرحله، درخواست جهت بررسی به رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، اطلاعات درخواست قابل مشاهده و بررسی است. رئیس هیئت مدیره استان نظر خود را ثبت می نماید و روی گزینه «ارسال نظر به کارشناس سرپرست منتخب» کلیک می شود. در صورت عدم تأیید درخواست، درخواست جهت انتخاب مجدد کارشناس سرپرست، به کارشناس متقاضی ارجاع داده می شود.
بررسی درخواست توسط کارشناس سرپرست
در این مرحله، درخواست جهت بررسی کارشناس سرپرست به کارشناس سرپرست ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، اطلاعات درخواست قابل مشاهده است. در این فرم، کارشناس سرپرست می تواند نظر خود را ثبت نماید. پس از ثبت نظر، فرم بروزرسانی می گردد.
پس از ثبت نظر، کارشناس سرپرست گزینه «سرپرستی این کارشناس را قبول می کنم» و یا «سرپرستی این کارشناس را قبول نمی کنم» را متناسب با این که درخواست را تأیید کرده و یا خیر، انتخاب می کند. در صورت عدم تأیید درخواست و یا عدم بررسی درخواست در مدت مقرر، درخواست جهت انتخاب مجدد کارشناس سرپرست به کارشناس متقاضی ارجاع داده می شود.
در صورت تأیید درخواست، کارشناس می بایست دوره کارورزی خود را طی نماید و گزارشات کارورزی را بارگذاری کند.
ثبت گزارش کارورزی توسط کارشناس
در این مرحله، کارشناس پس از طی دوره کارورزی می بایست گزارش کارورزی خود را ثبت نماید.
با کلیک بر رکورد درخواست، در بخش «گزارشات کارورزی»، می بایست حداقل دو گزارش بارگذاری شود. پس از بارگذاری گزارش ها و ذخیره فرم، روی گزینه «ارسال گزارشات کارورزی» کلیک می شود.
بررسی گزارش کارورزی توسط کارشناس سرپرست
پس از ثبت گزارش توسط کارشناس، درخواست جهت بررسی گزارش به کارتابل کارشناس سرپرست ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، در بخش «نتیجه بررسی کارشناس سرپرست»، نظر کارشناس سرپرست ثبت می شود. پس از بروزرسانی فرم، روی گزینه «ارسال نتیجه بررسی گزارشات» کلیک می شود. در صورت عدم تأیید گزارشات، درخواست جهت اصلاح به کارشناس ارجاع داده می شود.
بررسی گزارش کارورزی توسط کمیته تخصصی استانی
در این مرحله، در صورتی که درخواست از ابتدا توسط کمیته تخصصی استانی بررسی شده باشد، جهت بررسی گزارش کارورزی به کارتابل کمیته تخصصی استانی ارجاع داده می شود و پس از بررسی کمیته تخصصی استانی به کارتابل کمیته تخصصی کشوری ارجاع می گردد.
با کلیک بر رکورد درخواست، در بخش «نتیجه رئیس کمیته»، نظر رئیس کمیته تخصصی استانی ثبت می شود. پس از بروزرسانی فرم، روی گزینه «ارسال نتیجه بررسی گزارشات» کلیک می شود. در صورت عدم تأیید گزارشات، درخواست جهت اصلاح به کارشناس ارجاع داده می شود.
بررسی گزارش کارورزی توسط کمیته تخصصی کشوری
در این مرحله، درخواست جهت بررسی گزارش کارورزی به کارتابل کمیته تخصصی کشوری ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، در بخش «نتیجه رئیس کمیته کشوری»، نظر رئیس کمیته تخصصی کشوری ثبت می شود. پس از بروزرسانی فرم، روی گزینه «ارسال نتیجه بررسی گزارشات» کلیک می شود. در صورت عدم تأیید گزارشات، درخواست جهت اصلاح به کارشناس ارجاع داده می شود.
بررسی درخواست توسط کارشناس ارتقای صلاحیت
در این مرحله، درخواست جهت بررسی به کارتابل کارشناس ارتقای صلاحیت ارجاع داده می شود. کارشناس ارتقای صلاحیت در بخش «اختصاص داده شده به نقش من» درخواست را مشاهده می نماید.
با کلیک بر رکورد درخواست، روی گزینه «تخصیص به من» کلیک می شود.
در این مرحله، نظر کارشناس مربوطه در بخش «نظر کارشناس ارتقای صلاحیت» ثبت می شود و پس از ذخیره فرم، روی گزینه «بررسی نظر کارشناس ارتقا» کلیک می گردد.
در صورت تأیید درخواست توسط کارشناس ارتقای صلاحیت، درخواست جهت بررسی به کارتابل معاون کارشناسان رسمی ارجاع داده می شود.
بررسی درخواست توسط معاون کارشناسان رسمی
در این مرحله، درخواست جهت بررسی به کارتابل معاون کارشناسان رسمی ارجاع داده می شود.
با کلیک بر رکورد درخواست، در بخش «نظر معاونت کارشناسان»، نظر معاون کارشناسان ثبت می شود. پس از بروزرسانی فرم، روی گزینه «ارسال نتیجه» کلیک می گردد.
در صورت تأیید درخواست توسط معاون کارشناسان رسمی، درخواست جهت بروزرسانی در سمپ و صدور دفترچه، به کارتابل کارشناس صدور دفترچه ارجاع داده می شود.
بررسی درخواست توسط کارشناس صدور دفترچه
در این مرحله، درخواست جهت بررسی و بروزرسانی در سمپ به کارتابل کارشناس صدور دفترچه ارجاع داده می شود. کارشناس صدور دفترچه در بخش «اختصاص داده شده به نقش من» درخواست را مشاهده می نماید.
با کلیک بر رکورد درخواست، روی گزینه «تخصیص به من» کلیک می شود.
در این مرحله، بروزرسانی در سمپ انجام می شود و روی گزینه «به روزرسانی سمپ تأیید می شود» کلیک می گردد.
در این مرحله، صلاحیت های کارشناس متقاضی در سامانه بروزرسانی می شود و کارشناس صدور دفترچه، دفترچه فعلی کارشناسان را دریافت می کند. کارشناس صدور دفترچه، مجدداً درخواست را جهت صدور دفترچه در کارتابل خود و در بخش «اختصاص داده شده به نقش من» مشاهده می نماید.
با کلیک بر رکورد درخواست، روی گزینه «تخصیص به من» کلیک می شود.
در این مرحله، دفترچه صادر می شود و روی گزینه «ارسال دفترچه به هیئت مدیره استان» کلیک می گردد.
تحویل دفترچه
در این مرحله، درخواست جهت تحویل دفترچه به کارتابل رئیس هیئت مدیره استان ارجاع داده می شود.
پس از تحویل دفترچه جدید به کارشناس، روی گزینه «تحویل گرفتم» کلیک می شود.