راهنمای شرکت در انتخابات و ثبت رای الکترونیک

مقدمه

از نظر برخی از صاحب نظران علوم اجتماعی، حق رأی از حقوق طبیعی و فردی انسان ها محسوب می گردد که افراد در استفاده یا عدم استفاده از آن، حق انتخاب دارند. اما از نظر عده دیگری از صاحبنظران این حوزه، حق رأی یک تکلیف است، یعنی تک تک افراد مسئولیت دارند که به بهترین شکل، وظیفه‌شان را ادا کنند. فارغ از اختلاف نظری که در این بین وجود دارد، رأی دادن یک انتخاب سرنوشت ساز است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم همه افراد جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

انتخابات هیئت مدیره های وکلا و کارشناسان رسمی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی و با بهره‌گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی با هدف ارتقاء سطح نظارت بر انتخاب و جلوگیری از وقوع تقلب برگزار می‌گردد. در ادامه به توضیح فرایند ثبت رأی الکترونیک پرداخته می‌شود.

 

 

چه کسانی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؟

مطابق آیین‌نامه انتخابات مرکز، وکلا، کارشناسان رسمی و کارآموزان وکالت دارای پروانه فعال و دارای اعتبار، حق رأی دارند و می‌توانند در انتخابات الکترونیک شرکت کنند. چنانچه هر یک از اعضای نامبرده دارای پروانه فاقد اعتبار و یا در وضعیت‌های غیرفعال اعم از تودیع، انفصال، مرخصی و غیره باشند، امکان شرکت در انتخابات و ثبت رأی را نخواهند داشت.

 

فرایند ثبت رای الکترونیکی

به منظور شرکت در انتخابات هیئت مدیره های استانی و انتخاب کاندیدای مورد نظر در استان خود، ابتدا لازم است اعضای واجد شرایط شرکت در انتخابات جهت ثبت آراء خود، وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.

صفحه ورود

 

در ادامه، می بایست مخاطبان از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال‌ سازی حساب و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.

 

ورود اعضا

 

در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، نسبت به فعال سازی حساب اقدام شود.

 

 

پس از ورود به «پرتال اعضا»، از قسمت سربرگ «انتخابات» با کلیک بر روی گزینه «انتخابات وکلا/ کارشناسان رسمی» می توان وارد صفحه انتخابات گردید.

 

محیط کارتابل - منو انتخابات

 

در صفحه انتخابات، فهرست کاندیدای انتخابات با توجه به استان حوزه قضایی رأی دهندگان به تفکیک سمت در هیئت مدیره (عضو و بازرس هیئت مدیره) برای مخاطبان به نمایش در می‌آید. به منظور انتخاب کاندیدای مورد نظر، می‌توان از «لیست کاندیدای هیأت مدیره» و «لیست کاندیدای بازرس»، اشخاص مورد نظر را شناسایی و با کلیک بر روی گزینه «انتخاب» ایشان را انتخاب کرد و رأی داد.

 

فهرست کاندیدا انتخابات هیئت مدیره استان

پس از انتخاب کاندیدای مورد نظر، اسامی اشخاص انتخاب شده در قالب فهرست «کاندیدای انتخاب شده توسط شما» نمایش داده می‎‌‌شوند.

 

انتخاب کاندیدا و ثبت رای الکترونیک

 

 

پس از انتخاب هر کدام از نامزدهای مورد نظر، پیغام «انتخاب شما ثبت شد» نمایش داده می‌شود. امکان حذف کاندیدای انتخاب شده در این فهرست، پیش از ثبت نهایی رأی، برای اعضای واجد الشرایط با زدن علامت ضربدر وجود دارد که پس از حذف از فهرست، پیغام «انتخاب شما حذف شد» نمایش داده می‌شود.

 

نمایش پیغام «انتخاب» و «حذف» کاندید انتخابات

 

مطابق آیین نامه انتخابات، سقف مجاز جهت انتخاب کاندیدا در سمت عضو هیئت مدیره «5» نفر بوده و سقف مجاز جهت انتخاب کاندیدا در سمت بازرس هیئت مدیره «2» نفر می باشد. در صورتی که مخاطبان بیش از این تعداد را انتخاب نمایند، مطابق تصویر ذیل با خطا مواجه می‌شوند. (لازم به ذکر است که سقف مجاز انتخاب کاندیدا در سمت عضو هیئت مدیره در استان تهران «7» نفر است)

 

خطای انتخاب کاندید بیش از سقف مجاز مندرج در آیین نامه

 

پس از نهایی شدن لیست انتخابی، می توان با کلیک بر روی گزینه «انتخاب نهایی» در بالای فهرست آراء ثبت شده، انتخاب خود را ثبت نهایی نمود.

 

ثبت نهایی رای الکترونیک

 

پس از کلیک بر روی این گزینه، پیغامی با هدف اخذ تأیید دو مرحله‌ای از رأی دهنده، نمایش داده می‌شود که در صورت نهایی بودن انتخاب، با زدن گزینه «بله مطمئنم»، لیست انتخاب شده نهایی می‌گردد.

 

تایید دو مرحله ثبت نهایی آرائ انتخابات هیئت مدیره های استانی

 

لازم به ذکر است که پس از ثبت نهایی آراء، دیگر امکان حذف و یا انتخاب مجدد کاندیدا وجود نخواهد داشت و رأی مخاطب به ثبت رسیده است.

 

پرسش و پاسخ‌های متداول در انتخابات الکترونیک

  1.  پروانه من اعتبار ندارد و صفحه انتخابات برای من باز نمی شود، برای ثبت رأی الکترونیک چه کار باید انجام دهم؟
    مطابق آیین نامه، یکی از شرایط شرکت در انتخابات و ثبت رأی الکترونیک، داشتن پروانه فعال و دارای اعتبار است و پیش نیاز ثبت رأی الکترونیک انجام فرایند تمدید در پرتال مرکز مطابق راهنمای تمدید پروانه اعضا است.
  2. مشغله داشتم و نتوانستم در بازه زمانی تعیین شده وارد پنل انتخاباتی خود جهت ثبت رأی الکترونیک بشوم، آیا زمان انتخابات تمدید می شود؟
    خیر، برنامه زمانبندی انتخابات توسط ستاد انتخابات معاونت بازرسی و امور استان‌ها، از پیش برای کل کشور تنظیم شده است و امکان تغییر وجود ندارد. در صورت تشخیص معاونت مربوطه و یا دستور ریاست محترم مرکز مبنی بر تمدید زمان انتخابات، این موضوع از طریق رسانه‌های خبری مرکز به مخاطبان اطلاع‌رسانی می‌شود.
  3. امکان ثبت رأی الکترونیک برای من وجود ندارد، چه کار باید انجام بدهم؟
    با توجه به کوتاه بودن زمان انتخابات و به منظور رسیدگی هر چه سریع تر به مشکلات، مشکل خود را از طرق ذیل به ما اطلاع دهید:
    الف) ارسال شرح مشکل در واتساپ ستاد انتخاباتی مرکز به شماره «09933412957»
    ب) ثبت درخواست پشتیبانی به دپارتمان «بازرسی و امور استان» از طریق لینک «https://my.23055.ir/new-ticket» با موضوع «مشکل شرکت در انتخابات الکترونیک» مطابق تصویر ذیل:

ثبت درخواست پشتیبانی در انتخابات الکترونیک

 

به اشتراک گذاری مطلب:

این مطلب برای شما مفید بود؟

0

آخرین ویرایش: 10 فروردین 1401

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

با استفاده از فرم درخواست پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.