مقدمه
فلسفه مشاوره اقناع زوجین برای سازش و بازگشت آنان به زندگی مشترک و ایجاد تأخیر نسبی در فرایند طلاق باهدف کنترل اقدام به طلاقهای هیجانی است. مشاور صرفاً میتواند با گفتگو و اقناع و بهدوراز هرگونه اجبار و تحمیل، «متقاضیان طلاق» را از امر طلاق منصرف نموده و آنان را به «متقاضیان درمان» تبدیل نماید. یکی از آثار جانبی مهم خدمت مشاوره پیش از طلاق، حتی در شرایطی که سازشی میان زوجین متقاضی طلاق حاصل نشود، کاهش تبعات نامطلوب برآمده از اختلافها و کنترل آثار مخرب آن در سطح جامعه است.
سامانه مسیر (مشاوره ساختن یک راه)، به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، به منظور ساماندهی و مدیریت درخواستهای مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیادهسازی شده است و در افق بلند مدت مرکز به سمت ارائه خدماتی چون مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره حین زندگی نیز حرکت خواهد نمود. در ادامه به معرفی خدمت مشاوره پیش از طلاق پرداخته میشود.
فرایند مشاوره پیش از طلاق
فرایند ارجاع به مشاور خانواده بدین شرح است که در گام اول زوج تا زوجه مبادرت به ثبت درخواست مشاوره مینماید. در ادامه درخواست به یکی از مراکز مشاوره خانواده با عملکرد بالا در امر سازش ارجاع می شود. پس از برگزاری جلسه مشاوره تلفنی جهت اخذ اطلاعات و انجام هماهنگیهای لازم، با توجه به نوع درخواست طلاق، زوج، زوجه و یا هر دو میبایست حداقل 5 جلسه مشاوره را طی نمایند. زوج و زوجه پس از هر جلسه میبایست نسبت به شرکت در نظر سنجی و ارائه بازخورد از نحوه برگزاری جلسه مشاوره و متخصصان مباردت ورزند. در انتهای فرایند مشاوره مسئول مرکز گزارش نهایی خود را تنظیم می نماید. در صورت عدم سازش، گواهی عدم سازش به مرجع ذی ربط ارسال میگردد. در ادامه، روندنمای مشاوره پیش از طلاق نمایش داده شده است.
ثبت درخواست مشاوره توسط متقاضی
متقاضیان محترم به منظور ثبت درخواست مشاوره وارد سامانه مسیر به آدرس masir.23055.ir شوند. جهت ورود به سامانه متقاضی می بایست کد ملی و شماره همراه خود را وارد نماید.
پس از ورود کد ملی و شماره همراه، متقاضی می بایست بخش قوانین و مقررات را مطالعه نماید و در قسمت «قوانین و مقررات سامانه را می پذیرم»، تیک تأیید را بزند.
پس از مطالعه قوانین، می بایست جهت دریافت کد ورود، روی گزینه «دریافت کد ورود به سامانه» کلیک شود. با کلیک بر این گزینه، پیامکی حاوی کد برای متقاضی ارسال می شود که متقاضی می بایست آن کد را در بخش مربوطه وارد نماید.
پس از وارد کردن کد مربوطه، روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک می شود.
با کلیک بر این گزینه، متقاضی وارد پنل کاربری خود در سامانه مسیر می شود. در گام اول، متقاضی می بایست اطلاعات خود را از قبیل نام، نام خانوادگی، جنسیت، نام پدر و سایر مشخصات مربوطه را وارد نماید. پس از تکمیل اطلاعات، روی گزینه «مرحله ی بعد» کلیک می شود.
در گام بعد، نوع درخواست و اولویت های متقاضی مشخص و همچنین استان و شهر مورد نظر تعیین می گردد. در صورتی که متقاضی «آقا» باشد و در استان و شهر انتخابی، مشاور مذهبی با زمان خالی وجود داشته باشد، متقاضی می تواند گزینه «تمایل دارم از مشاوره مذهبی بهره مند شوم» را انتخاب نماید. همچنین در صورتی که متقاضی «خانم» باشد و علاوه بر وجود شرایط برای انتخاب مشاور مذهبی، در شهر انتخابی مشاور خانم با زمان خالی نیز وجود داشته باشد، متقاضی می تواند علاوه بر گزینه «تمایل دارم از مشاوره مذهبی بهره مند شوم»، گزینه «تمایل دارم مشاورم خانم باشد» را نیز انتخاب کند.
نکته: لازم به ذکر است که در صورتی که درخواست از نوع طلاق توافقی باشد، علاوه بر این که هنگام ثبت نام مشخصات همسر ثبت و بررسی می شود، هنگام تشکیل جلسات مشاوره نیز حضور همسر متقاضی الزامی است و عدم حضور وی به منزله عدم تشکیل جلسه است.
پس از تعیین نوع درخواست، در قسمت «هزینه ثبت نام» روی گزینه «ثبت و پرداخت» کلیک می شود تا هزینه تشکیل پرونده و برگزاری جلسه اول پرداخت گردد.
با کلیک بر این گزینه، متقاضی به درگاه پرداخت متصل می شود و پس از پرداخت مبلغ تعیین شده، با کلیک بر گزینه «مرحله بعد» وارد مرحله بعد می گردد.
در گام بعد، متقاضی می بایست مشخصات همسر خود از قبیل کد ملی، شماره همراه، نام، نام خانوادگی، نام پدر و سایر اطلاعات لازم را ثبت کند و پس از آن روی گزینه «مرحله بعد» کلیک نماید.
پس از ثبت مشخصات همسر، در صورتی که متقاضی دارای فرزند باشد، می تواند اطلاعات فرزند/فرزندان خود را ثبت و بر گزینه «مرحله بعد» کلیک نماید. همچنین در صورتی که دارای فرزند نباشد، کافی است فقط روی گزینه «مرحله بعد» کلیک شود.
در مرحله بعد، اطلاعات تکمیلی از قبیل نحوه آشنایی با همسر، تاریخ ازدواج، سابقه ازدواج پیشین و سایر اطلاعات مربوطه ثبت می گردد و با کلیک بر گزینه «تکمیل ثبت نام»، ثبت نام متقاضی تکمیل می شود.
پس از کلیک بر این گزینه، سامانه به متقاضی شماره پرونده تخصیص می دهد تا متقاضی بتواند از آن جهت پیگیری پرونده خود استفاده کند. در پنجره ظاهر شده، متقاضی روی گزینه «تأیید» کلیک می کند و به طور خودکار از فرآیند ثبت نام خارج می شود و به صفحه ورود به سامانه بازمیگردد.
نکته: پس از تکمیل ثبت نام، متقاضی می تواند هر بار با ورود کد ملی و شماره همراه خود وارد پنل کاربری شود و درخواست خود را پیگیری نماید و نسبت به تعیین جلسات مشاوره و مشاهده گزارش پرداخت های خود اقدام کند.
پس از دریافت شماره پرونده، پرونده به مرکزی که در شهر متقاضی (بر اساس اولویت های انتخابی متقاضی و خالی بودن زمان مشاوران مرکز) واجد شرایط باشد، ارجاع داده می شود و در صورت پذیرش مدیر مرکز و ارجاع پرونده به مشاور مسئول، برای متقاضی پیامکی مبنی بر پذیرش پرونده و تعیین زمان اولین جلسه ارسال می گردد.
نکته: پس از پذیرش پرونده، مشاور مسئول طی یک هفته فرصت دارد تا در بازه زمانی مورد نظر متقاضی جهت تماس تلفنی، با متقاضی تماس حاصل نماید و گزارش تماس تلفنی خود را ثبت کند.
برنامه جلسات
پس از پذیرش پرونده، متقاضی می تواند با ورود به پنل خود زمان اولین جلسه را از میان زمان های خالی مشاور مسئول انتخاب نماید. بدین منظور، متقاضی می تواند پس از ورود به پنل کاربری، از سربرگ «برنامه جلسات» و از قسمت «جلسه جدید» نسبت به ثبت جلسه اقدام کند.
با کلیک روی این گزینه، متقاضی تقویم مشاور مسئول را مشاهده می کند و پس از انتخاب روز و ساعت موردنظر خود، روی گزینه «ذخیره» کلیک می نماید.
درخواست های من
متقاضی می تواند از سربرگ «درخواست های من»، وضعیت درخواست های ثبت شده خود را مشاهده نماید.
در بخش «عملیات» می توان با استفاده از گزینه های موجود تقویم جلسات مربوط به درخواست و یا جزئیات درخواست را مشاهده نمود.
گزارش مالی
در سربرگ «گزارش مالی»، متقاضی می تواند وضعیت کیف پول خود را که نشان دهنده پرداخت های متقاضی بابت برگزاری جلسات است، مشاهده نماید.
درخواست جدید
در صورتی که متقاضی نیاز به ثبت درخواست جدید داشته باشد، می تواند از سربرگ «درخواست جدید»، اقدام نماید.
با کلیک بر این سربرگ، در صفحه ظاهر شده اطلاعات متقاضی که هنگام ثبت درخواست اول خود درج کرده بود، نمایش داده می شود که قابلیت ویرایش نیز دارد. با کلیک بر گزینه «مرحله بعد»، مراحل ثبت درخواست مطابق آنچه پیش تر بیان شد، طی می شود و متقاضی شماره پرونده خود را دریافت می کند.
ثبت درخواست پشتیبانی
متقاضیان می توانند در صورت نیاز به دریافت راهنمایی، از قسمت «پشتیبانی» نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.
با کلیک بر این گزینه، در صفحه ظاهر شده، متقاضی اطلاعات خود از قبیل نام، نام خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه و رایانامه را ثبت می کند و با انتخاب دپارتمان و موضوع درخواست، در قسمت توضیحات، درخواست خود را درج می کند. پس از ثبت درخواست، درخواست توسط کارشناسان مربوطه بررسی و پاسخ داده میشود.