مقدمه
یکی از فرایندهای اصلی نظام کارشناسی، فرایند ارجاع کار به کارشناس است که مستلزم انجام فعالیتهایی مانند انتخاب کارشناس و ارجاع موضوع به وی میباشد. به طور کلی دو نوع ارجاع وجود دارد، یکی ارجاع قضایی که مطابق ماده 258 قانون آیین دادرسی مدنی که بر عهده دادگاه نهاده شده و نوع دیگر ارجاع غیرقضایی است که از سمت سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی درخواست میشود.
سامانه 1515 در راستای جلوگیری، کاهش و حذف آسیب های موجود در فرایند ارجاع کارشناس، طراحی و پیاده سازی شده است تا بتواند راهحلی برای مشکلات و مسائل موجود در نظام کارشناسی رسمی، ارائه کند. سامانه 1515 به آدرس «www.1515.ir» با ارائه فرایند استاندارد و بهینهسازی شده و فراهم آوردن چارچوب گزارشنویسی مدون برای هر رشته و صلاحیت، تحولی بزرگ در راستای ارتقای نظام کارشناسی رسمی در کشور ایجاد نموده است.
فرایند ارجاع کارشناسی
فرایند ارجاع کارشناسی رسمی شامل مراحل ذیل است:
1) ثبت درخواست کارشناس از سمت سازمانها و یا اشخاص متقاضی خدمات کارشناسی
2) پرداخت مبلغ علی الحساب حق الزحمه کارشناسی از سوی مخاطب خدمات کارشناسی
3) تعریف وظیفه و تخصیص کارشناس یا هیئت کارشناسی با توجه به رشته و صلاحیت مورد نیاز
4) صدور ابلاغیه الکترونیک و ارسال به کارتابل کارشناس یا کارشناسان رسمی
5) بررسی ابلاغ توسط کارشناس و تایید و رد درخواست
6) کارشناس/ کارشناسان رسمی هماهنگیهای لازم را با متقاضی به منظور مراجعه به موضوع کارشناسی صورت میدهند
7) اعلام نیازمندی و انعکاس موانع انجام کار کارشناسی از جمله اعلام ممانعت و عدم همکاری در انجام کارکارشناسی، استعمال و استعلام مدارک
8) پس از انجام کار کارشناسی، کارشناس یا اعضا هیئت (در صورت هیأتی بودن) مبادرت به تهیه گزارش کارشناسی در سامانه ارجاع نموده
9) پرداخت باقی مانده حق الزحمه کارشناسی از سوی مخاطب خدمات کارشناسی و وصول مطالبات کارشناسان
10) ارائه گزارش کارشناسی به مخاطب خدمات کارشناسی
مراحل ثبت درخواست کارشناسی برای اشخاص حقوقی
نماینده شخص حقوقی، از قسمت «درخواستها» بر روی زیر منو «ثبت درخواست» کلیک مینماید و وارد فرم ثبت درخواست کارشناسی میشود.
در فرم ظاهر شده اطلاعات مرتبط به درخواست ثبت می شود.
در بخش «نوع درخواست» در صورتی که درخواست از نوع «اعتراضی» باشد، می بایست گزارش مربوط به آن نیز ثبت شود.
در بخش «مشخصات متقاضی»، در صورتی که نماینده شخص حقوقی بخواهد برای سازمان خودش درخواست ثبت کند، نام سازمان خود را انتخاب می کند که با انتخاب نام سازمان، شخص و سمت متقاضی ثبت می شود.
نکته: هنگام ثبت سازمان متقاضی، نماینده سازمان می بایست نام سازمان خود را تایپ کند تا قابل انتخاب باشد.
در بخش «شهر و استان کارشناسی»، شهر و استان مربوط به کار کارشناسی ثبت می شود.
در بخش «شرح درخواست»، توضیحات لازم در خصوص نیاز کار کارشناسی با ذکر آدرس و کلیه اطلاعات ضروری ارائه می شود و در بخش «پیوست» در صورتی که نیاز به بارگذاری مستند خاصی باشد، می توان فایل مورد نظر را بارگذاری کرد.
در نهایت پس از ثبت اطلاعات فوق روی گزینه «ذخیره و ادامه» کلیک می شود.
نکته: پس از ثبت درخواست، درخواست تا زمان مشاهده توسط کارشناس ارجاع قابل ویرایش است و پس از آن، امکان ویرایش وجود ندارد.
مراحل ثبت درخواست کارشناسی برای اشخاص حقیقی
شخص حقیقی از قسمت «درخواستها» بر روی زیر منو «ثبت درخواست» کلیک مینماید و وارد فرم ثبت درخواست کارشناسی میشود.
در فرم ظاهر شده اطلاعات مرتبط به درخواست ثبت می شود.
در بخش «نوع درخواست» در صورتی که درخواست از نوع «اعتراضی» باشد، می بایست گزارش مربوط به آن نیز ثبت شود.
در بخش «مشخصات متقاضی»، مشخصات متقاضی به صورت پیش فرض ثبت شده است و در بخش «شهر و استان کارشناسی»، شهر و استان مربوط به کار کارشناسی ثبت می شود.
در بخش «شرح درخواست»، توضیحات لازم در خصوص نیاز کار کارشناسی با ذکر آدرس و کلیه اطلاعات ضروری ارائه می شود و در بخش «پیوست» در صورتی که نیاز به بارگذاری مستند خاصی باشد، می توان فایل مورد نظر را بارگذاری کرد.
در نهایت پس از ثبت اطلاعات فوق روی گزینه «ذخیره و ادامه» کلیک می شود.
نکته: پس از ثبت درخواست، درخواست تا زمان مشاهده توسط کارشناس ارجاع قابل ویرایش است و پس از آن، امکان ویرایش وجود ندارد.