راهنمای شروع کارآموزی وکالت

فرایند ثبت درخواست کارآموزی

ورود به پرتال

1) کارآموزان وکالت می‌بایست وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی گزینه «ورود به پرتال» کلیک نمایند.

 

صفحه ورود

 

در صفحه ظاهر شده، مطابق شکل زیر لازم است کارآموزان وکالت از قسمت «ورود اعضا» نسبت به فعال سازی و ورود به محیط کاربری خود اقدام نمایند.

ورود اعضا

در صورت فعال نبودن حساب کاربری، ابتدا لازم است مطابق بخش 1 از شکل ذیل و از قسمت «فعال سازی حساب/ دریافت کلمه عبور» با ورود کد ملی، شماره موبایل و کد تصویر امنیتی، فعال سازی حساب صورت گیرد.

صفحه ورود به پرتال

 

ثبت درخواست کارآموزی وکالت

 

 

2) پس از ورود به محیط کاربری خود، کارآموزان از قسمت سربرگ «کارآموزی وکالت» بر روی گزینه «درخواست کارآموزی وکالت» کلیک نموده و وارد فرم «ثبت درخواست کارآموزی» می‌شوند.

 

محیط کاربری پرتال مرکز

 

به منظور راهنمایی کارآموزان در طی فرایند، در بالای صفحه، تصویر مراحل کارآموزی به صورت پویا قرار داده شده است که مخاطبان گام به گام بدانند که در چه مرحله ای قرار دارند و گام بعدی آن‌ها چیست.

 

نمودار راهنمای مراحل کارآموزی وکالت

 

شروع مراحل کارآموزی

3) به منظور شروع فرایند، در گام اول کارآموزان مبادرت به کلیک بر روی گزینه «ذخیره و ادامه» می‌نمایند.

 

ثبت درخواست و شروع مراحل کارآموزی

 

مطالعه و تایید تعهدنامه

4) در گام بعد، کارآموزان بندهای تعهدنامه را مطالعه نموده و با ثبت تیک، تایید خود را نسبت به موارد اعلام نموده و متعهد می‌شوند.

 

در بند «12» تعهدنامه، در صورتیکه کارآموزان محترم به هر کدام از مشاغل قید شده در بند «ز» اشتغال دارند، می‌بایست گزینه «اشتغال دارم» را انتخاب نموده و گواهی خاتمه همکاری از شغل خود را در قسمت تعبیه شده بارگذاری نمایند. در صورت عدم اشتغال، گزینه «اشتغال ندارم» را انتخاب نموده و بند مربوطه را مطالعه و متعهد می‌شوند.

 

در انتهای فرم تعهدنامه، مستند گواهی وثاقت قرار داده شده است، کارآموزان در این مرحله؛ نسبت به دریافت فایل و تکمیل این گواهی توسط افراد توثیق کننده اقدام نموده و گواهی تکمیل شده را در قسمت مربوطه بارگذاری می‌نمایند.

 

تعهدنامه کارآموزی وکالت

 

اخذ معرفی نامه مالیاتی

5) در ادامه و در مرحله «نامه مالیات»، کارآموزان می‌توانند فایل معرفی نامه به اداره مالیات را دریافت نموده و نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند.

 

دریافت نامه مالیات

 

پرداخت هزینه دوره کارآموزی

 

 

6) در گام بعد و در مرحله پرداخت، کارآموزان می بایست هزینه های دوره کارآموزی را به صورت الکترونیکی پرداخت نمایند. در صورتی که کارآموزان مشمول تخفیف یا معافیت هستند، روی گزینه «مشمول تخفیف یا معافیت هستم» و پس از آن بر روی گزینه «ذخیره» کلیک می‌نمایند.

 

پرداخت هزینه دوره کارآموزی وکالت

 

پس از پرداخت موفق، کد رهگیری نمایش داده می شود و وضعیت به حالت پرداخت شده تغییر پیدا می کند.

 

پیغام پرداخت موفق

تکمیل فرم اعلام آمادگی همکاری

7) گام بعدی تکمیل فرم «اعلام آمادگی همکاری» توسط کارآموزان است تا در صورت تمایل به همکاری و مشارکت در امور، حوزه‌های علاقه مندی و توانمندی و حتی واحد سازمانی و کمیسیون مورد نظر جهت همکاری را ثبت نمایند.

 

فرم اعلام آمادگی همکاری

 

ثبت اطلاعات تکمیلی

8) در مرحله «اطلاعات تکمیلی» کارآموزان محترم، اقلام اطلاعاتی را جهت ثبت در سامانه مدیریت پرونده عدل ایران، تکمیل و ثبت می نمایند.

 

اطلاعات ثنا cms

 

انتخاب وکیل سرپرست

9) در مرحله «وکیل سرپرست»، کارآموزان می‌توانند نسبت به انتخاب وکیل سرپرست مورد نظر خود، از بین وکلای محترم واجد الشرایط مرکز و کانون، اقدام نمایند. در ادامه وکلای سرپرست نسبت به بررسی و تایید و رد درخواست اقدام می‌کنند.

 

انتخاب وکیل سرپست

 

گزینه های انتخاب وکیل سرپست

در صورتی که کارآموز بخواهد وکیل سرپرست خود را از مرکز انتخاب کند، گزینه «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» را انتخاب می‌نماید و در ادامه اطلاعات وکیل سرپرست خود را ثبت می‌کند.

انتخاب وکیل مرکز

در بخش «نام و نام خانوادگی وکیل مرکز» می‌توان با درج بخشی از نام، لیست اسامی مشابه را جهت انتخاب نام وکیل مورد نظر، مشاهده نمود و یا از طریق جستجو، نام وکیل مورد نظر را انتخاب کرد.

جستجوی نام

 

در تصویر ذیل، وکیل سرپرست انتخابی از بین وکلای مرکز انتخاب شده است.

انتخاب وکیل سرپرست - انتخاب از وکلای مرکز

 

در صورتی که کارآموز بخواهد وکیل سرپرست خود را از کانون انتخاب کند، گزینه «کانون وکلا» را انتخاب می‌نماید و در ادامه اطلاعات وکیل سرپرست خود را ثبت می‌کند.

وکیل کانون

 

آن دسته از کارآموزانی که به هر دلیل، امکان انتخاب وکیل سرپرست برایشان میسر نشده است، می توانند با ثبت گزینه «نتوانستم وکیل سرپست انتخاب نمایم»، درخواست خود را ثبت نموده تا کمیسیون کارآموزی استان، نسبت به انتخاب وکیل سرپرست مناسب اقدام نمایند.

عدم انتخاب وکیل

 

وکلای محترم سرپرست امکان مشاهده بررسی درخواست‌ها را در سربرگ «کارآموزان وکالت» و منوی «لیست درخواست های در انتظار تایید وکیل سرپرست» دارند و می توانند نظر خود را در انتهای فرم درخواست، ثبت نمایند.

 

 

 

همچنین، پس از اظهار نظر وکیل سرپرست، روسای محترم کمیسیون استانی نیز می توانند نسبت به انتخاب کارآموز و نظر وکلای سرپرست، اظهار نظر داشته باشند و اقدام به تایید و رد نمایند.

 

نتیجه بررسی درخواست

 

 

نکته: پس از تایید درخواست کارآموزی توسط کمیسیون کارآموزی وکالت استان،فعالسازی CMS کارآموزان به صورت سیستمی و خودکار اتفاق می افتد و کارآموزان در صورت طی موفقیت آمیز دوره توجیهی می توانند مبادرت به تمدید اعتبار ورزند.

دریافت معرفی نامه به آموزش دادگستری

10) پس از بررسی و تایید درخواست توسط وکیل سرپرست و کمیسیون کارآموزی استان، امکان اخذ نامه معرفی به آموزش دادگستری برای کارآموزان فراهم می شود و CMS کارآموزان به صورت بدون اعتبار، فعال می‌گردد.

 

دریافت نامه دادگستری

 

در تصویر ذیل، یک نمونه از نامه معرفی به دادگستری نمایش داده شده است.

 

نمونه نامه معرفی به دادگستری

 

پس از طی موفقیت آمیز دوره توجیهی، به CMS کارآموزان محترم اعتبار داده می‌شود و عزیزان می‌توانند با هماهنگی کمیسیون کارآموزی استان، نسبت به اخذ پروانه کارآموزی خود اقدام نمایند.

 

پرسش و پاسخ‌های متداول در خصوص کارآموزی وکالت

  1. تاریخ شروع کارآموزی از چه زمانی محاسبه می‌گردد؟
    تاریخ شروع دوره کارآموزی برابر تاریخ صدور معرفی نامه به آموزش دادگستری است
  2. گواهی وثاقت چیست ؟
    گواهي وثاقت گواهي است كه اشخاصي از قبيل وکلای دادگستری، قضات، معلمان، اساتید دانشگاه، روحانیون، سردفتران اسناد رسمی، پزشکان، کارمندان رسمی دولت، نظامیان، وثاقت، امانتداری و التزام عملی كارآموز وكالت را به موازین شرعی و نظام جمهوری اسلامی ایران ، جهت تصدی امر خطیر وکالت و مشاوره حقوقی تایید مي نمايند.
  3. گواهی وثاقت چطور احراز می‌شود؟
    گواهي وثاقث پس از بررسي و تاييد كميسيون استاني احراز مي گردد.
  4. قبلا گواهی وثاقت را به صورت فیزیکی به کمیسیون استانی تحویل داده ام، چه کار کنم؟
    در صورت تحویل فیزیکی مستند گواهی وثاقت به کمیسیون کارآموزی وکالت استان، الزامی به بارگذاری گواهی وثاقت به صورت الکترونیکی وجود تدارد.
  5. مشاغل بند «ز» چه مواردی است؟
    بند (ز): عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی، نهاد‌های انقلابی، شهرداری‌ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مادامی که شخص به مشاوره حقوقی و وکالت موضوع این آیین‌نامه اشتغال دارد.
  6. افراد قبول شده در آزمون کارآموزی وکالت مرکز وکلا تا چه مدت فرصت دارند که از شغل خود استعفا دهند؟
    مطابق ماده 15 دستور العمل کارآموزی (( کارآموز، حداکثر باید تا 12 ماه پس از اعلام احراز صلاحیت، ضمن تشکیل پرونده، با مراجعه به هیات مدیره استانی و امضای تعهدنامه مبنی بر عدم اشتغال در مشاغل موضوع بند (ز) ماده 5 آئین نامه اجرایی، ثبت نام نماید و چنانچه در مشاغل موضوع این بند اشتغال دارد، مکلف می باشد ظرف مدت پیش گفته، گواهی خاتمه همکاری با نهاد سابق را به هیات مدیره استانی ارائه دهد.))
  7. چطور فایل معرفی‌نامه مالیاتی خود را دریافت کنم؟
    در یکی از مراحل ثبت درخواست کارآموزی، به نام مرحله «نامه مالیات»، کارآموزان می‌توانند فایل PDF معرفی نامه به اداره مالیات را دریافت نموده و نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند.
  8. جهت تشکیل پرونده مالیاتی به کدام شعبه مالیات مراجعه کنم؟
    جهت تشكيل پرونده مالياتي مي بايست به حوزه مالياتي شهر محل پذيرش مطابق با نشاني وكيل سرپرست مراجعه گردد
  9. اگر نتوانم وکیل سرپرست خود را انتخاب کنم٬ چطور پیگیری کنم؟
    آن دسته از کارآموزانی که به هر دلیل، امکان انتخاب وکیل سرپرست برایشان میسر نشده است، می توانند با ثبت گزینه «نتوانستم وکیل سرپست انتخاب نمایم»، درخواست خود را ثبت نموده تا کمیسیون کارآموزی استان، نسبت به انتخاب وکیل سرپرست مناسب اقدام نمایند.
    پس از بررسی و تایید درخواست توسط وکیل سرپرست و کمیسیون کارآموزی استان، در گام بعد کارآموزان می‌بایست فرم «اعلام آمادگی همکاری» را تکمیل نمایند.
  10. آیا می‌توانم وکیل سرپرست را از بین وکلای کانون انتخاب کنم؟
    بله، مي توانيد وكيل سرپرست خود را از طريق كانون وكلا، مشروط به بارگذاري مستندات مربوطه در سامانه، انتخاب نماييد.مستندات شامل موارد زیر است:1ـ تصوير پروانه وكيل سرپرست به نحوي كه قسمت مشخصات و اعتبار پروانه، بارگذاري گردد.2- بارگذاري تصوير گواهي عدم تخلف انتظامي وكيل سرپرست توسط دادسراي كانون متبوع ايشان
  11. آیا می‌توانم از بین محارم وکیل سرپرست انتخاب کنم؟
    در مرحله انتخاب وکیل سرپرست، امکان انتخاب از اشنایان و بستگان وجود دارد و شرط آن بارگذاری مدارک مثبته محرمیت است که می بایست به تایید رئیس کمیسیون کارآموزی وکالت استان برسد.
  12. هزینه دوره کارآموزی چگونه پرداخت می‌شود؟
    در یکی از مراحل ثبت درخواست کارآموزی، به نام مرحله «پرداخت»، کارآموزان می توانند هزینه های دوره کارآموزی را به صورت الکترونیکی پرداخت نمایند.
  13. آيا امکان تغییر حوزه قضائی وجود دارد؟
    در صورت دارا بودن شرایط مندرج در دستورالعمل كارآموزي وکالت و به تشخیص کمیسیون کارآموزی امکان نقل و انتقال وجود دارد.
  14. چطور عکس پروفایل خود جهت صدور کارت یا پروانه کارآموزی را تغییر دهم؟
    با ورود به منوی اطلاعات فردی، امکان ویرایش، تغییر و حذف عکس پرسنلی وجود دارد.
  15. آیا می‌توانم وکیل سرپرست خود را تغییر دهم؟
    مطابق با ماده ماده 37 دستورالعمل كارآموزي ، کارآموز میتواند تغییر وکیل سرپرست را با ارائه دلایل موجه از کمیسیون استانی، تقاضا نماید. وکیل سرپرست نیز میتواند با ارائه دلایل از ادامه همکاری با کارآموز اعلام انصراف نماید و در صورت موافقت کمیسیون استانی کارآموز مکلف است به فوریت وکیل سرپرست دیگری را انتخاب و معرفی کند.
  16. آیا درخصوص پرونده هایی که کارآموز حق وکالت ندارد بصورت متفقا می تواند با وکیل پایه یک اقدام نماید؟
     خیر، وکالت توامان وکیل پایه یک و کارآموز موجبی برای معافیت از ممنوعیت ها نمی باشد.
  17. آیا کارآموز می تواند دفتر مستقل داشته باشد و نشانی دیگری جز نشانی وکیل اعلام نماید؟
    خیر، نشانی کارآموز باید نشانی وکیل سرپرست باشد و کارآموز مجاز به دائر نمودن دفتر مستقل از وکیل سرپرست نمی باشد.
  18. آیا حضور در محاکم به صورت دو روز در هفته امکان پذیر است ؟
    خیر، کارآموز مکلف به حضور در محاکم به صورت 4 روز در ماه (یک روز در هفته) و طی مدت 18 ماه جمعا 72 روز و تهیه 20 گزارش به شرح جدول مندرج در دستورالعمل می باشد.
  19. قید عنوان وکیل برای کارآموزان امکان پذیر است ؟
    خیر، هرگونه انتساب عنوان وکیل برای کارآموزان ممنوع است.
  20. درخواست انتقالی به چه نحوی باید توسط کارآموز ارائه گردد؟
    کارآموز ابتدا با مطالعه مواد 67 الی 77 دستورالعمل کارآموزی چنانچه خود را واجد شرایط مندرج در دستورالعمل دانست باید درخواست انتقالی خود را به همراه مستندات و مدارک به کمیسیون کارآموزی محل پذیرش (استان مبداء) تقدیم نماید.مرکز وکلای قوه قضائیه استان مبداء چنانچه مدارک و مستندات کارآموز را محرز و مسلم تشخیص دهند و با درخواست ایشان موافقت نمایند، نامه موافقت استان مبداء به همراه کلیه مدارک و مستندات جهت سیر مراحل قانونی به مرکز وکلای قوه قضائیه استان مقصد ارسال می گردد و چنانچه با درخواست کارآموز محترم در مرکز وکلای قوه قضائیه استان مقصد نیز موافقت گردد کلیه مدارک و مستندات به انضمام موافقت دو استان جهت اظهار نظر نهایی به کمیسیون کارآموزی مرکز  ارسال می گردد.
  21. آیا کارآموز می تواند در دوره ی کاراموزی از مرخصی استفاده نماید؟
    بله، مطابق دستورالعمل کارآموزی، کارآموز می تواند از مرخصی استفاده نماید و رسیدگی به درخواست کاراموز تا مدت 4ماه یعنی دو مرتبه در خواست هربار به مدت 2ماه در صلاحیت کمیسیون کارآموزی  استان محل پذیرش است و چنانچه مدت مذکور بیش از 4ماه باشد پس از پیشنهاد کمیسیون استانی، منوط به تائید کمیسیون مرکز می باشد.
  22. آیا تغییر مشخصات سجلی کارآموز بعد از صدور پروانه کارآموزی و فعال سازی سی ام اس امکان پذیر است؟
    تغییر مشخصات سجلی کارآموز منوط به ارائه گواهی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی جدید به انضمام ارائه درخواست تغییر توسط کارآموز به هیات مدیره استان محل پذیرش می باشد که کمیسیون کارآموزی و هیات مدیره استان پس از احراز اصل شناسنامه، کارت ملی و تائید تغییر مشخصات سجلی، درخواست را برای کمیسیون کاراموزی مرکز جهت اعمال تغییرات ارسال می نماید.
  23. شرایط و نحوه تغییر وکیل سرپرست به چه شکلی است؟
    در صورتیکه کارآموز بخواهد وکیل سرپرست خود را تغییر دهد اولا باید درخواست خود را به همراه مستندات و دلایل موجه در کمیسیون کارآموزی استان ثبت نماید درصورتیکه کمیسیون کارآموزی استان مطابق با مستندات با تغییر وکیل سرپرست کارآموز موافقت نماید کارآموز مکلف است وکیل سرپرست دیگری را انتخاب و معرفی نماید.
  24. آیا تغییر شماره تلفن همراه پس از شروع کارآموزی امکان پذیر است؟
    بله، تغییر شماره تلفن همراه کارآموز در سامانه جامع کارآموزی با درخواست کارآموز محترم توسط هیات مدیره استانی وکلا انجام میپذیرد.
  25. تاریخ برگزاری آزمون های پیش نیاز، توجیهی و … چه زمانی است؟
    تاریخ برگزاری آزمون ها از طریق شبکه های مجازی همچون پیج کمیسیون کارآموزی در اینستاگرام و سایت مرکز وکلا اطلاع رسانی عمومی می شود.
  26. صلاحیت کارآموزان برای ورود در پرونده های حقوقی و کیفری به چه میزان است ؟
    مطابق دستور العمل کارآموزی، کارآموز در موارد زیر حق وکالت و یا توکیل به غیر ندارد:
    الف) وکالت در دیوان عالی کشور
    ب) دعاوی راجع به اصل نکاح و فسخ آن، اصل طلاق، نسب، حجر، ثلث، حبس، وصیت، تولیت و وقف
    پ) دعاوی مالی با خواسته بیش از ۲۰ میلیارد ریال
    ت) جرایم مستوجب حد یا مجازات تعزیری درجه 3 و بالاتر
    تبصره 1: وکالت توامان وکیل پایه یک و کارآموز، موجبی برای معافیت از ممنوعیت های مندرج در این ماده نیست.
    تبصره 2: وکالت در دعاوی طلاق به درخواست زوج و زوجه یا طلاق توافقی در مراحل بدوی و تجدیدنظر و همچنین وکالت در کلیه مراحل دیوان عدالت اداری در صلاحیت کارآموز می باشد.
    تبصره 3: محدودیت های مندرج در ماده شامل مطالعه پرونده توسط کارآموزان نخواهد بود.
    تبصره 4: در صورتی که بعد از قبول وکالت و جریان دعوا به عللی چون اعتراض خوانده به تقویم خواسته یا مواردی که خواسته به طور علی الحساب تقویم شده، مشخص شود که دعوا خارج از صلاحیت کارآموز است، وی باید با اعلام موضوع به موکل و دادگاه، استعفا دهد. در غیر این صورت مشمول بند “ت” ماده 62 می شود.
  27. نمره قبولی در دروس پیش نیاز چند است؟
    در صورت اخذ بیش از 50 درصد نمره آزمون، شخص قبول شده تلقی می گردد.

به اشتراک گذاری مطلب:

این مطلب برای شما مفید بود؟

2

آخرین ویرایش: 5 مرداد 1401

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

با استفاده از فرم درخواست پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.