نحوه فعال‌سازی سامانه مدیریت پرونده (سمپ)

مقدمه

سامانه مدیریت پرونده که به اختصار سمپ نامیده می شود و در بین اعضا مرکز با نام CMS (Case Management System) معروف است. در واقع سامانه‌ای است متعلق به قوه قضاییه، که اطلاعات اعضا (وکلا، کارآموزان وکالت و کارشناسان رسمی) توسط مرکز در آن به ثبت می رسد و اعضا می توانند به واسطه ایجاد حساب کاربری در این سامانه، از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و یا سامانه خود کاربری در سایت عدل ایران، امور حرفه ای خود را از جمله، مشاهده ابلاغیه ها و آراء قضایی، ثبت لوایح، دادخواست و شکواییه در مراجع مربوطه، تمدید اعتبار پروانه و غیره را در آن انجام دهند.

فعالسازی CMS در پرتال مرکز دارای دو مرحله ذیل است:

  • ایجاد حساب کاربری CMS
  • به روزرسانی اعتبار

 

ایجاد حساب کاربری CMS

در فرایند ثبت درخواست کارآموزی در پرتال مرکز که در راهنمای شروع دوره کارآموزی به صورت مشروح توضیح داده شده است، در مرحله انتخاب وکیل سرپرست، در صورت تایید نهایی وکیل سرپست منتخب توسط رئیس کمیسیون کارآموزی استان و تغییر وضعیت درخواست کارآموزان به «در حال گذراندن کارآموزی»، به صورت سیستمی حساب کاربری کارآموزان در CMS فعال می گردد. در صورت فعالسازی موفق، در پرتال کارآموزان وکالت، قلم اطلاعاتی «ثبت نام کارآموز در CMS» برابر با «انجام شد» نمایش داده می شود.

پس از فعالسازی و ایجاد حساب کاربری در سمپ، کارآموزان می‌توانند از طریق سامانه خودکاربری در عدل ایران به آدرس «www.lawyer.adliran.ir»، وارد حساب کاربری سمپ خود بشوند.

 

ثبت درخواست کارآموزی وکالت

تمدید اعتبار CMS

کارآموزان وکالت، پس از نهایی شدن انتخاب وکیل سرپرست و تایید کمیسیون کارآموزی وکالت استان و صدور نامه معرفی نامه به آموزش دادگستری، می‌توانند تکالیف موضوع ماده 16 دستورالعمل کارآموزی وکالت را آغاز نمایند (تاریخ معرفی نامه به آموزش دادگستری، تاریخ شروع کارآموزی تلقی می گردد).

شايان ذكر است پس از قبولي در دوره توجيهي پروانه کارآموزی صادر و cms کارآموزان فعال و امکان فعالیت های وکالتی بر اساس صلاحیت های قانونی فراهم می شود.

همچنین پس از قبولی دوره توجیهی، کارآموزان وکالت می‌توانند مبادرت به تمدید اعتبار CMS خود نمایند. بدین صورت که می توانند از طریق سامانه خود کاربری وکلا و یا مراحعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک، اقدام به پرداخت هزینه و تمدید اعتبار تا تاریخ اعلام شده توسط کمیسیون کارآموزی کشوری (یرای کارآموزان وکالت 1400 تارخ تمدید اعتبار تا تاریخ 1402/07/15 اعلام شده است) می نمایند.

 

به منظور تمدید اعتبار لازم است هزینه تمبر مالیاتی پرداخت شود. کارآموزان وکالت، بدین منظور از دو طریق می‌توانند نسبت به پرداخت هزینه تمبر مالیاتی مبادرت ورزند:

  1. مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک
  2. پرداخت آنلاین از طریق سامانه عدل ایران به آدرس «www.lawyer.adliran.ir»

 

سامانه خودکاربری عدل ایران

 

 

پرسش و پاسخ‌های متداول در خصوص فعال‌سازی CMS

  1. وکیل سرپرست انتخابی من مورد تایید کمیسیون استان قرار گرفته است و در حال گذراندن دوره کارآموزی هستم، اما در هنگام ورود به سامانه خود کاربری عدل ایران، پیغامی مبنی بر «وکیلی با چنین مشخصات یافت نشد» نمایش داده می شود، چه کار باید انجام بدهم؟
    در مواقعی که پس از تایید کمیسیون کارآموزی وکالت استان، وضعیت درخواست کارآموز به حالت «در حال گذراندن کارآموزی» تغییر می کند اما در پرتال کارآموز، قلم اطلاعاتی «ثبت نام کارآموز در CMS» برابر با «انجام نشد» نمایش داده می شود و همچنین با مراجعه به سامانه خودکاربری در سایت عدل ایران، با خطای «وکیلی با چنین مشخصات یافت نشد» مواجه می شوید. علت این مورد می تواند موارد ذیل باشد:

    الف) در صورتی که قلم اطلاعاتی آدرس در پروفایل وکلای محترم سرپرست، تکمیل نشده باشد در هنگام ایجاد حساب کاربری CMS خطایی رخ می دهد.
    این مورد را می توان با کمیسیون کاراموزی استان طرح و پیگیری و اصلاح نمود. پس از اصلاح، با گذشت بازه زمانی 24 ساعت این مورد به روز رسانی خواهد شد.
    ب) در صورتی که اطلاعات ثبت شده در فرم اطلاعات تکمیلی، مطابق با اطلاعات ارائه شده در هنگام ثبت نام در سامانه ثنا نباشد.
    این مورد را شخص کارآموز می تواند در پروفایل خود بررسی نماید در صورت احراز این امر، با ثبت تیکت عدم تطابق اطلاعات را به تیم پشتیبانی اطلاع دهد تا این امر مجدد امکان تکمیل اطلاعات داشته باشد.

 

به اشتراک گذاری مطلب:

این مطلب برای شما مفید بود؟

0

آخرین ویرایش: 5 مرداد 1401

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟

با استفاده از فرم درخواست پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.