مقدمه
با توجه به این که دادسرای انتظامی، مرجع رسیدگی به تخلفات وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده عضو مرکز است و رسیدگی به تخلفات از اهمیت زیادی برخوردار است، این امر مستلزم ایجاد سامانه ای جهت افزایش دقت، سرعت و شفاف سازی است. از این رو، سامانه سما جهت ثبت شکایات و رسیدگی به تخلفات ایجاد شده است که در ادامه، نحوه کار با سامانه تشریح می گردد.
ثبت شکایت
در صورت وجود گزارشی مبنی بر شکایت از اعضای مرکز (وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کارآموزان هر کدام)، مراجع قضایی می توانند گزارش های دریافتی خود را به صورت الکترونیکی در قسمت ثبت شکایت انتظامی سایت مرکز، ثبت نمایند. بدین منظور لازم است به آدرس sama.23055.ir مراجعه نمایند و وارد قسمت «ورود شاکی و ثبت شکایت» شوند.
با ورود به این قسمت، آیین نامه مربوط به ثبت شکایت مشاهده می شود که در انتهای آن، باید روی گزینه «تأیید و ادامه ثبت شکایت» کلیک شود. همچنین در سمت چپ تصویر، منوهای مربوط به ثبت شکایت و پیگیری شکایت از طریق کد رهگیری و شماره پرونده وجود دارد که در صورت نیاز به ثبت شکایت جدید، روی گزینه «ثبت شکایت» کلیک می شود و در صورت نیاز به پیگیری شکایت و یا تکمیل مدارک و یا ثبت اعتراض و لایحه، روی گزینه «پیگیری شکایت با شماره پرونده» و یا «پیگیری شکایت با کد رهگیری» کلیک می شود.
با ورود به منوی «ثبت شکایت»، مراجع قضایی فرم ثبت شکایت را مشاهده می کنند.
- مشخصات شاکی
در فرم شکایت و در بخش «مشخصات شاکی» اطلاعات شاکی ثبت می شود که اقلام اطلاعاتی فرم متناسب با نوع شاکی تغییر می کنند. مراجع قضایی باید در این بخش، گزینه «مراجع قضایی» زا به عنوان نوع شاکی انتخاب کنند و اقلام اطلاعاتی مربوطه را تکمیل نمایند.
- مشخصات مخاطب شکایت
در فرم شکایت و در بخش «مشخصات مخاطب شکایت» اطلاعات مشتکی عنه/ عنهم ثبت می شود.
در این بخش برای انتخاب مشتکی عنه، ابتدا نوع مشتکی عنه تعیین می شود. سپس در قلم اطلاعاتی «مشتکی عنه»، نام و نام خانوادگی مشتکی عنه جستجو می گردد. با جستجوی نام و نام خانوادگی، سایر اطلاعات مشتکی عنه به صورت خودکار تکمیل می گردد.
در صورتی که هنگام جستجو، نام و نام خانوادگی مشتکی عنه یافت نشود، گزینه «شخص مورد نظر یافت نشد» انتخاب می شود و اقلام اطلاعاتی مربوطه به صورت دستی توسط شاکی، تکمیل می شود.
همچنین در صورتی که انتخاب مشتکی عنه به صورت هیئتی باشد، امکان انتخاب بیش از یک مشتکی عنه وجود دارد. بدین منظور روی گزینه «+» کلیک می شود تا امکان انتخاب شخص دیگری فراهم شود.
- مشخصات شکایت
در فرم شکایت و در بخش «مشخصات شکایت»، اطلاعان مربوط به عنوان تخلف، تاریخ وقوع تخلف، شرح شکایت ثبت می گردد و مدارک و مستندات لازم، بارگذاری می شود. جهت ثبت نهایی شکایت، روی گزینه «ثبت شکایت» کلیک می شود.
نکته: در صورتی که نیاز به بارگذاری بیش از یک مدرک باشد، می بایست تمامی مدارک و مستندات در قالب یک فایل Pdf جمع آوری و بارگذاری گردد.